Friday, June 15, 2007

مقلب...و انترفيو... و غضب...و أشياء أخرى

من لحظة ما خلصت امتحان القرآ ن الشفوى اول امبارح...مرت بيا حاجات كتيرة اوى اوى اوى...عايز احكي بعضهم وهاترك البعض الاخر


بعد ما رجعت من الامتحان مباشرة....دخلت البيت وأخدت دش بارد وقعدت ادام الكمبيوتر وبعدين مسكت الجورنان بتاع يومين قبلها....دورت على اعلانات شغل ملقيتش حاجة تناسبني وبعدين لقيت اعلان بيقول مطعم الشيف عايز شيف بيتزا وطباخين مساعدين...اختمرت فى دماغى فكرة مسخرة ... واتصلت بمحمد فوزي صاحبي(حبيبيى اوى) وكان الحوار كالآتى:

اية يا فوزي عامل اية...بص يا ريس انا ظبطت حوار مية مية...بارك لى الاول

على اية يا هندي؟

اتصلت بشركة تليكوميونيكيشن لقيتها فى الجورنان و لما اتصلت عشان اقدم للوظيفة لقيت الواد بتاع ال اتش آر اللى رد عليا صوته مش غريب عليا...قلت له انت عمرو قال ايوة(طبعا كلها اشتغالة) وبعدين ظبطت معاه عالوظيفة وطلع صاحبي مووووووووت وحجزها لى خلاص ومرتب يبدأ من 1100 جنيه

الف الف الف مبروك يا هندي..الف نهار ابيض

اسمع يا فوزي... انا سألت صاحبي.. عايزين وظايف تانى عندكم؟ قال لى ايوة عايزين وظيفة واحدة بس ....قلت له انا عندي واحد صاحبي مية مية ...قال لى ابعتهولى وانا بكلمك عشان تتصل يا فوزي وتظبط معاه بس الحق اتصل بيه بسرعة قبل ما حد تانى يتصل عشان الواد قال لى ان ناس كتيرة اوى اوى بتتصل بيه

يااااااااه يا هندي....ربنا يبارك فيك...رجولة ياض

بس اسمع يا فوزي....هو قال ان اى حد هيتصل هيقلشه ويقوله مفيش شغل...انت بأة لما تتصل قول له كلمة سر انا اتفقت معاه انك هتقولها له....قول له انا الشيف

انا اية ؟

انا الشيييييييييييييييييف

اشمعنا الشيف يعني يا هندي؟ اوعى تكون بعتة منك انا عارفك

عيب عليك يا فوزي لست انا هذا البتاع اللى يبعتك ...احنا صحاب يا رااااااااااجل

اشطة يا هندي اديني النمرة

_____________________________


بعد خمس دقائق تليفون بيتنا رن

____________________________

اسمع يا هندي لو علاقتنا ببعض بعد الجامعة هتبقى كدة يبقى بلاش منها احسن

انا بأة(انا طبعا بموت من الضحك) لية بس يا فوزي انا عملت اية....دانا بخدمك


بخدممممممممممممممك؟ تخليني اتصل بمطعم واقولهم انا الشييييييييييييف وانا فرحان بنفسي يقولولى بتطبخ اية؟

هاهاهاهاهاهاهاها..وبعدين؟

الواد اللى على التليفون قال لى انت عايز اية بالظبط؟ قلت له مش ده شركة الترجمة؟ قال لى لا هنا مطعم بيتزا...قلت له مفيش ترجمة جنب البيتزا طيب؟

هاهاهاهاهاها ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

________________________________

الجدير بالذكر فى الموقف انى عملتها فى 6 اصحابي.....تانى واحد منهم بيتصل فالواد بتاع المطعم -اللى رد على فوزي- دخل فية شمال وفاكره بيستعبط وقال له يا كابتشن انت تانى مرة تتصل وتغلط وتقول لى ترجمة ....بلاش استهبال واحترم نفسك

تالت واحد اتصلت اتشتم والواد بتاع المطعم ظبطه

و الله اعلم حصل اية فى الرابع والخامس والسادس بس هم تقريبا كدة هيقطعوا علاقتهم بيا
(:


________________________________


الموقف التانى


كان امبارح(الخميس) كان عند حسام صاحبي انترفيو فى شركة ترجمة...اتصل بيا وقال لى تعالى معايا.... انا طبعا رايح على انى متفرج او مشجع....لقيتهم دخلونى امتحن معاه

بس احكي لكم من الاول


طبعا الاول نزلنا من محطة مترو الجيزة لفينا جمهورية مصر العربية كلها تانى عشان نلاقى المكتب وطبعا انا معرفش حاجة عن الجيزة والهرم و تانى مرة فى حياتي ادخلهم والذكرى الاول مكانتش حلوة ابدا....وكل الشعب المصرى يحب يرشدك لطريقك معاكس تماما لطريقك وتسال واحد عن طريق يقولك يمين وتسال واحد معدي جنبكم انتو الاتنين يقولك شمال وحاجة مسخرة

المهم وصلنا العمارة....طلعنا الدور التالت لقينا 4 شقق فى الدور اتجهنا لاقرب شقة منهم وانا خبطت لقيت شاب فتح الباب وقال لى ايوة..قلت له مكتب الترجمة؟....قال انتو بتوع الانترفيو؟ قلت له اه...قال لى اتفضل الشقة التانية

اتاري المكتب واخدين الدور كله وعاملين جزء للترجمة وجزء للادارة وجزء للتايبينج وحاجة ما شاء الله

كان فيه بنت مع الولد.....حاجة ما شاء الله تبارك الله.....اول مرة فى حياتي اشوف جمال كدة بعد غادة......كائن ابيض ابيض ابيض ابيض ابيض الى مالانهاية......انا عايز اتجوز بأة
:(

المهم دخلونا مكتب متقسم بارتيشنز.....كل واحد قعد فى حتة....والشاب كان محترم جدا جدا جدا الصراحة و فوق الوصف واخلاقه قمة ومعاملاته سكر....يسر لنا كل حاجة وعرض شاى وقهوة وكل ما بامكانياته بس حسام كان صايم وانا شربت عشان المية كانت مثلجة وعجبتني

الامتحان كان صعب شوية بس ظريف...الحمد لله عملت شغل حلو اوى فيه

اثناء الامتحان الظهر اذن....طلبنا ننزل نصلى فى المسجد....قال لنا اتفضلوا ولو عايزين تصلوا هنا فيه مصلى عندنا....قلنا له لا المسجد افضل وعشان نريح اعصابنا برضة.....نزلنا وصلينا والمسجد كان مكيف وكانت حاجة زي السكر ويوم جميل جدا لحد دلوئتى

طلعنا كملنا ترجمة.....و كتبنا بياناتنا فى الابليكيشن ومشينا وانا حاولت بقدر الامكان-ونجحت والحمد لله- انى مشوفش وش البنت تانى بانى اغض بصرى وابقى محترم بأة على الاقل ان ماكانش عشان غض البصر او عشان الفتنة يبقى عشان محدش يمسك غلطة على الملتحين ويقولك اهو بص يا عم...ملتحي وبيبص للبنت اللى واقفة ادامه


المهم بعد ما خرجنا انا وحسام......لقيته بيقول لى اية رأيك نروح اى مكتب تانى....قلت له يا حسام انا تعبان لانى سهران من امبارح وكدة 24 ساعة صاحي وبعدين امتحان الترجمة اللى خدناه دلوئتى فصلني وخلاني مش شايف ادامي وعايز انام....قال لى نروح ومش مهم نمتحن...نعرف الاماكن بس ونقولهم نمتحن يوم تانى ونعرف نظامهم...قلت له اوك....بصيت على تانى عنوان فى الورقة اللى معايا وقلت له نروح ده....دورنا عليه ووصلنا له بعد ساعة تقريبا

دخلنا مكتب حقير فى عمارة زبالة......المكتب ممكن يكون محترم بالناس اللى فيه....لكن المكان ده كرهني فى مصر كلها وهاحكي لكم ليه

اول ما دخلنا....لقيت شاب قاعد يترجم وبنتين منهم واحدة لا يقال عليها كلمة محترمة ابدا-وانا عارف ان عم عصفور وضاكتور خالد هيزعلوا مني بسبب التدوينة دي بس بقولهم ماتزعلوش انا مش هقول الفاظ خادشة بس انا فعلا تعبت اوى-والبنت التانية كانت حاجة كدة وربنا ستير حليم...المهم اول ما دخلت غضيت بصرى برضة وكلمتهم وانا مودي وشى الناحية التانية-ويقولوا انتو مش مهذبين كلمونا ووشكم فى وشنا...طيب ما تلبسي الاول عشان نتكلم يا بنت الناس...المهم دورت وشى وقلت لها انتم كنتم طالبين فري لانسرز؟ قالت ثواني...قامت دخلت اوضة حقيرة ورجعت قالت اتفضلوا

دخلت الاوضة....لقيت مكتبين ووراهم شخصين...الاول كان لابس قميص وبنطلون والتانى كان لابس فانلة داخلية وشورت اندر ورور بجد مش هزار....طبعا انا صعقت وقلت اية ده...اية ستوديو البورنو اللى وقعنا فيه ده؟ ونسيت اقولكم ان حسام زميلى اللى كان معايا هو امام الدفعة ومعاه اجازة فى العقيدة و تتلمذ على يد الشيخ محمد اسماعيل المقدم ومن اوائل تلاميذه وله معرفة شخصية بالشيخ محمد حسان وعلى اتصال دائم-يعني سلفى على تقيل

اول ما دخلت كنت عايز اقول لللى قالع ده قوم البس ياكابتشن بس استحييت...قلت انجز على طول....دخلت كدة:عايزين فرى لانسرز؟ الرجل التانى قال لى الصراحة احنا مش طالبين مترجمين بس هو انتو دفعة واحدة؟ اصل فيه ناس زمايلكم كتير جم هنا الاسبوع ده

بعد ما فكرت فيها لما رجعت...طبيعي جدا ان كل اسبوع من نهاية الامتحانات ييجي مترجمين كتير....بس هو كان بيقول كدة عشان يحسسنا ان العرض كتير والأجور لازم تنخفض

اول ما قال مش عايزين قمت وقفت انا وحسام وقلنا له شكرا طيب السلام عليكم قام مسك فينا ولا ابدا لا يووووومكن اتفضلوا اقعدوا احنا برضة زملاء مهنة ولازم نرحب بيكم تشربوا اية والكلام ده...قعدنا نشوف اية الحكاية

قعد ينصح فينا...ولو كانت نصيحة كنت قبلتها شاكرا....لكن كان كل كلامه...الشباب دلوئتى مش حاسس بالدنيا...عايز يتخرج وياخد مرتب 400 جنيه من اول لحظة(واخد بالك مش بيقول عايز يتخرج وياخد الف مثلا)و مفيش كفاءات والشباب فاكر الدنيا سهلة واحنا اول ما اتخرجنا اشتغلونا شغل استعباد وترجمنا الورقة ب 3 جنيه ودلوئتى الشاب عايز يترجم بالسعر العالمي واحنا خريجين جامعة امريكية والمكتب ده احنا عاملينه بشقانا وتعبنا....انا دخلت فيه شمال وقلت له هات من الاخر.....احنا كمان درسنا فى الامريكية ومعانا علم مش بطيخ ولو انت فاكر اننا تعبانين...انت اللى يخصك امتحان تعملهولى وغير كدة ماتسالنيش....عجبك شغلى عجبك معجبكش قول لى شكرا مش عايزين....بلاش شغل الفصال والقوطة والمانجة واتصل لى بالحاج عويس المنجاوى يا واد يا حدوتة(انا اصلا مش عارف انا قلت الكلمتين دول ازاى بس هم طلعوا كدة) المهم لقيت التانى بيقول لى كلمني انا يا كابتن...قلت له انا استاذ مترجم مش كابتن(وربنا يغفر لى على لحظة التكبر دي) قال لى لسة لك كتير على ما تبقى استاذ بص انت بتقول عايز امتحان....خد امتحان اهو وادامك 30 دقيقة وتخلصه بس خلى بالك دي بامفليت الفورسيزونز يعني تراعى وانت بتترجم ان دي هيقرأها صفوة رجال المجتمع الغربى والعالمي قبل المصرى....يعني ترجم كويس

حسام لسة هيقول له احنا تعبانين وصايم وخارجين من امتحان تانى وهندي سهران....قطعت كلامه وقلت له ياللا يا حسام...على سبيل التحدي واثبات النفس

قلت للواد بس 30 دقيقة فى 3 ورقات مستحيل....انا مش بترجم شهادة ميلاد....دي ورقة مليانة وعايزة وقت وتفكير....قال لى طيب خليها ساعة قلت له انا مش فاضى ساعة انا عايز امشى بسرعة...قال لى خلاص خليها ورقة واحدة(برضة هو ماسك فينا ومش عايزنا نمشى وده اكد لى نظرتى انه نصاب) المهم خرجت وترجمت والواد المترجم اللى عنده بيبص على شغلى ولما خلصت قلت له اية رايك قال لى ما شاء الله عليك انت ممتاز وقال لى كلمتين جامدين اوى(وانا بصراحة بعتبر ترجمتي ولله الحمد حاجة ماستر بيس و لازم تتدرس للطلبة الصوغننين) المهم بعدها لقيت الاخ ابو فانلة نده علينا واحد واحد (ودي برضة قلقتني انه لية بتكلم كل واحد على انفراد) وقعد يناقش كل واحد فى الترجمة ومكانش عارف يطلع لى غلطة لدرجة انه كان شوية وناقص يقول لى خطك وحش

المهم عشان ما اطولش...الزبون آل اية بيطلع من مكتبه مستوى ترجمة معين واحنا مش اد المستوى ده(كان عندي حق لما فهمت انه عايز يهدنا معنويا) وبعدين احنا -على حد تعبيره- محتاجين تدريب كتير وهو هيدينا التدريب ده بدون مقابل وهيدينا فلوس كمان يعني هيشغلنا عند جناب فخامة سيادته ويعلمنا ترجمة ويدينا 50 جنيه فى الشهر نظير مواصلاتنا بس بشرط اننا هنوقع على ورقة تفيد اننا ملتزمين نشتغل عنده على الاقل 5 سنين والا ندفع شرط جزائى 20 الف جنيه لانه مش مستعد يعلمنا وبعد سنة او سنتين ناخد الخبرة ونسيبه نروح نشتغل فى اى مكان تانى....يعني من الاخر مص دم واستعباد عيني عينك

اخر الكلام.....قال لى وهو بيناقشني فى ورقتى....انت على فكرة عندك مشكلة فى الفهم ومشكلة فى التعبير فى اللغة التانية...ضحكت وقلت له يا نهار ابيض...انت شركتني خالص...دانا على كدة مبعرفش اترجم ولا اعمل اى حاجة...يعني واحد مش فاهم اللغة الاولى بتقول اية ومش عارف يعبر فى اللغة التانية ازاى....يبقى ولا مترجم ولا خروف حتى...وبعدين انا احسن واحد فى البراجماتيكس فى الكلية واحسن واحد كنت بقطع الجمل فى الدفعة....وانت كدة بتشتم الدكاترة اللى ادوني امتياز فى اللغويات وفى الترجمة....لقيته غلط بأة الخطيئة العظمي وقال لى الدكاترة دول حمير

محستش بنفسي الا وانا ماسك الطفاية من على المكتب وبديله بيها فى وشه....والتاى قام وده صرخ وبيقوللى انت بتضربني...انا هوريك....وحسام دخل الاوضة يحوش ولناس اتلمت وبقت حاجة مسخرة...بس انا مش ندمان الصراحة...ده عيل واطي....داقق وشم ولابس سلسلة... 0ان الله لا يحب كل خوان كفور) والواحد اتعلم انه ميحترمش حد من النوع ده...اينعم ما أبدأش معاه بالعدوان....انما محترموش

قبل الموضوع ده....كان بيقول لنا انا وحسام لما جت صلاة العصر فى وسط كلامنا فى الاول وطلبنا اننا نخرج نصلى.....لما رجعنا من الصلاة قال لنا ..لو كان لكم نصيب واشتغلتم معانا يبقى لازم تتعاملوا باسلوبنا وتعيشوا حياتنا واسلوبنا وحاجة كدة....بعد ما خرجت حسام بيقولى الكلمة دي ملفتتش نظرك؟ قلت له ايوة يعني لما الصلاة تقام منقولش له قوم صلى معانا...قال لى لا يا طيب...يعني محدش منكم يقوللى عايز اصلى اساسا

وطبعا مش عايز اقول البنات اللى فى المكتب كانوا بيعملوا اية ولا اسلوبهم وضحكهم و لبسهم كان اية....قلنا ربنا ستير حليم


___________________________________



الموقف التالت


النهاردة وانا راجع من كورس العقيدة

بحب اوى امشى كتير....وكل مرة بعد الكورس امشى من الكورس-فى رابعة- لغاااااااااااية نادي السكة و اكل عند الدبور واجيب زبادي من السوبر ماركت اللى جنبه واروح مشى لغاية بيتنا-العباسية عبده باشة قبل ميدان الجيش كدة

المهم وانا ماشى......مريت بجامعتي....جامعة الازهر

مريت امام بوابة أرقى واعظم كلية فى الجامعة....كلية الدعوة الاسلامية


كلية راقية جدا فى علمائها....مبادئها.....مبانيها الفخمة الراقية اللى تحس انك فى ارقى فندق فى مصر مش فى جامعة حكومية

و فوجئت باسطول عربيات مرسيدس وجيب وحاجات كدة ادام البوابة وفيه اضواء ملونة وبالونات على بوابة الكلية

سألت واحد امام البوابة برة-مكانش فيه ناس كتيرة برة- هو فيه مؤتمر واللا اية؟

قال لى لا ده فرح....عقبالك

وجد حسيت ان وجهى اشرق بالفرحة.....الله اكبر.....ده الكلية اساسا عبارة عن مسجد كبير والتعلم فيها على نظام طلب العلم القديم واسطوانات المسجد وشيوخ الحلقة وكدة.....اخر ما بقى من الازهر الشريف......يا سلاااااااااااام لو ينفع اعمل فرحي فيها......الله اكبر

تخيلت ان هيكون الفرح سلفى وهادخل الاقى الاخوة ملتفين حول شيخ غالبا هيكون د.عبد الله الخطيب عميد الكلية و الفرح لواحد من الخريجين او الطلبة فيها.....و هيكون الفرح عبارة عن درس علم وكدة يعني

وانا داخل لقيت اصطف سيرفس واقف ماسكين شربات فى كؤؤس وحاجات كدة.....قلت اسراف بس مش مشكلة..عديها....و اول ما دخلت القاعة الكبرى اللى هى المسجد ....اللى هى صحن الكلية ولما كنا بنروح ايام الجامعة نسمع فيها درس علم لاحد المشايخ او ندخل نصلى....كدة او كدة سواء علم او صلاة لما ندخل الكلية من بابها بنخلع الاخذية

اول ما دخلت الصحن....لقيت اكتر من 50 امرأة متبرجة وسط حوالى 20 او 30 رجل لابسين بدلات والنساء لابسين من غير هدوم.....الكتف عاري والظهر عارى وبعضهم البطون عارية وكله جيبات فوق الركبة ومنظر زي الزفت.....الدموع نزلت من عيني.....دول واقفين فوق السجاد اللى بنصلى عليه.....ايوة انا مش بحلم.....المكان اللى كنت ناوى التحق بدراسته بعد التخرج اتدنس.....الناس دول هنا بيعملوا اية؟

جريت على الشيخ اللى قاعد على رأس القاعة والمفروض هيكتب الكتاب.....فى ايدي المصحف وملتحي وداخل عليه مدمع وعيني حمراء....قبل ما اوصل له بص لى بصة معناها اييييييييية عايز ايييييييييية؟ بصيت له من فوق لتحت وسبته ومشيت....دخلت الادارة ادور على اى حد يوقف المهزلة دي....لو حتى يدوا النساء اى حاجة يلبسوها.....انا عارف ان اى حد هيقرأ الكلام ده هيقوللى انت عبيط بس ده مسجدي وجامعتي.....الدنس ده غلط......تخيل لما المسجد اللى جنب بيتك تلاقى فيه نساء متبرجات جوة وبيتكلموا بصوت عالى وضحك وتهريج ورجالة بتهرج بالايد والشيخ ابن ال.....قاعد بيتفرج ومبسوط......انا لو واحد محترم كنت جبت سيف و نزلت عليهم طاخ طيخ لما اعلمهم احترام الازهر....بس الازهر خلاص راح.....اتفووووووووووا على مسئولي الازهر اللى عملوا فيه كدة

انت عارف احساسك ناحية امك او زوجتك؟ عارف لو انت ماشى فى الطريق الصحراوى انت وزوجتك و طلع عليكم قطاع طريق واغتصبوها؟ عارف احساسك ناحيتها؟ هو ده احساسي ناحية جامعة الازهر.....انا مخدتش منها كتير اينعم بس بحبها لان ليها حق على كل مسلم.....انا حاسس ان الناس دول دنسوا المكان.....و طبعا مينفعش ادخل اكلم العريس وابوظ عليه ليلتة المزعومة مع ان حياته كلها بايظة باذن الله بس مينفعش انى اكلم كل دول ولو حتى اقول متخرجوش من المكان بس استروا عوراتكم وعوراتكن

لاول مرة فى حياتي اندم انى اسيب تليفوني فى البيت....كنت صورت الكلاب دول وهم جوة المسجد عشان العالم يعرف ان جامعة الازهر بتأجر مساجدها وكليتها وجامعتها للافراح كقاعات....وفى الخلفية مأذنة الكلية والصحن المفتوح ولوحات العلم ومواعيد العلماء ولافتة (كلية الدعوة الاسلامية) عشان الموضوع يكمل

وانا ماشى بعد ما خرجت.....بكيت بكاء شديد ونحيب....والحمد لله ان الطريق-طريق النصر- محدش بيمشى فيه على رجله والا كانت الناس اتفرجت عليا....بس حيبت انى لاول مرة من زمن ابكي لله بكاء خالص لوجهه وحبا فيه بدون رياء


وحسيت ان ربنا عوضهاني

دخلت اكلت عند الدبور كالعادة وبعدين خرجت اخدت زبادي من المحل اللى جنبه....الواد اللى فى المحل دايما خنيق بس اول مرة الاقيه كدة.....اتفضل يا شيخ...خد اللى انت عايزه.....ولما بحاسبه قال لى والله ابدا....خليها علينا المرة دي يا شيخ.....ربنا يبارك فيك يا شيخ ادعى لنا بالله عليك.....اخدت شوية حاجات وحاسبته بالخناق وهو مش راضى ياخد فلوس....قلت ده تعويض من ربنا ليا على الحزن اللى حزنته على الجامعة وادعو الله انه يقبل غضبة غضبتها فى سبيله

جيت البيت وقعدت....و انا اهو.....قلت اول حاجة اعملها اكتب الاحداث دي كلها.....انا يمكن معرفتش اعبر عنهم صح.....بس حسيت فيهم بحاجات كتيرة اوى اوى........حسيت بالضحك لما عملت المقلب فى صحابي....وحسيت بالفرحة فى امتحان الترجمة الاول....وحسيت بالامتعاض من مكتب الترجمة التانى....وحسيت بالغضب من موقف الفرح فى مسجد الدعوة


بس لفت انتباهى حاجة غريبة جدا


كل حاجة بعملها بتترد لى فى لحظتها

يعني المقلب اللى عملته فى اصحابي انا حاسس انه اترد لى على صورة احباط فى المكتب التانى عند الحيوان اللى عمل معايا كدة

والغضبة اللى غضبتها لله حسيت انه كافأنى بيها فى ساعتها برضة

انا خايف ربنا يوفى اعمالى فى الدنيا

خايف اوى من الاية

من كان يريد الحياة الدنيا وزينتها نوفى اليهم اعمالهم فيها وهم فيها لا يبخسون

يعني خايف ان نيتى تكون الدنيا ومتاعها وزينتها.... وخايف ربنا يعطيني مكافاة اعمالى فى الدنيا وبس-وهو مش هيبخسني انما هيديني اكتر من قدر اعمالى بكتير كمان- لكن فى الاخرة بأة شوف الاية اللى بعدها


اولئك الذين ليس لهم فى الاخرة الا النار وحبط ما صنعوا فيها وباطل ما كانوا يعملون


______________________________


وختاما

انا عايز اقول كونكلوشن مناسبة

الدنيا زائلة فانية.....احرص فيها على عمل صالح لآخرتك ولحظة سعيدة فى طاعة الله

اللحظة بتاعة المقلب الاولاني كانت غلط مع انها مليئة متعة الا انها كانت مليئة بالكذب والسيئات.....و فعلا وانا بعمل الكذبة فى الاول حسيت بظلام جامد فى القلب.....اينعم بعدين ضحكت لكن برضة غلط

و ربنا يهدينا اجمعين ويوفقنا الى ما فيه الخير والرشاد

اللهم امين

14 comments:

رفقة عمر said...

شوف انا قبل اقرا لاخر البوست وفى موقف مكنب الترجمه الثانى قلت فى نفسى دى بسبب النظرة التى نظرتها للبنت فى مكتب الترجمه الاول لان النظره الاولى لا تظهر كل ما وصفته فاكيد النظره الاولى طولت قوووووووى او نظرت الثانيه وطبعا هاتكون عليك لان النظره الاولى لك والنظره الثانيه عليك
بس برضه ارجع واقول ربنا يعينكم على الفتن اللى حواليكم من البنات الكتير اللى فى الشارع
ويارب يثبت الايمان فى قلوبكم ويرزقكم بالزوجات الصالحات اللهم امين يارب العالمين

عصفور المدينة said...

اختر لك اسم من اتنين أنا كنت والله مستحلفلك وعمال اغلي بعدين لما لقيت اسمي قلت ده تحدي سخنت أكثر
أما حسيت إنك ندمت يلا سامحتك
عشان حديث النبي صلى الله عليه وسلم
الندم توبة
بص يا أحمد انت حتقابل مواقف كثير يا إما دينك يا إما دنياك ولو سيبت سنة صغيرة حتكمل
فانت تقف جامد من الأول وشوف ربنا حيفتح عليك ازاي

الخلاصة اختر لك اسم من اتنين
نفسي ابقى ارهابي بجد
نفسي ابقى شرير بجد
ولا أقول لك خليها نفسي أبقى احمد بجد

Anonymous said...

رفقة عمر

لا النظرة الاولى طولت اوىىىىىىىى ولا النظرة الثانية جت......كل ما فى الامر انى لما ببص ثانية واحدة بجيب اللى ادامي من اوله لاخره
(:

اما البنات.....النهاردة برضة قابلت موقف تانى.....كنت فى التجمع الخامس بنقدم فى مدرسة كمدرسين لغة انجليزية.....واحنا مروحين الميكروباص كان بيلم من ادام معهد....ومش هقولك على الاشكال اللى طلعت واشتغل شريط شعبي وقعدوا يرقصوا عليه فى الميكروباص ورانا و يصقفوا ويزغرطوا وايييييييييية ويا اوختشىىىىىىى وحاجات كدة لغاية ما صاحبي-ملتزم برضة- قال لى ياللا ننزل ومش عايزين فلوس...بس كنا فى وسط الصحرا وبرضة هو فضل مصمم ومش مهم ان شاللا نروح مشى فى الصحرا والشمس دي بس مينفعش المسخرة دي وبالعافية مسكت فيه 5 دقايق لغاية ما وصلنا موقف الزهراء


وربنا يرزقنا الزوجات الصالحات اللي يقدروا الاخلاص ويحترموا الواحد

اللهم امين

Anonymous said...

عم عصفور

فعلا....يا الدين يا الدنيا.... وفعلا كل لحظة بيتاكد لى كدب عمرو خالد فى موضوع انك تعيش مسلم وشيك وروش وتاخد الدنيا والدين مع بعض

فعلا..يا دي يا دي...مينفعش الاتنين مع بعض ابدا الا بالقران...من أراد الآخرة فعليه بالقرآن...الى قوله..ومن أرادهما معا فعليه بالقرآن

بس القرآن مش بيخليك تاخد متع الدنيا برضة....القرآن بيمتعك متع اكتر من متع الدنيا بكتيييييييييييييير.....انما الملابس والاموال والنساء والسيارات والعمارات وكل ده....والله ما يسوى حاجة فى آية تقرأها وتحسها بروحك

وربنا يوفقنى واقف جامد ولو مرة

اما الاختيارات

اختار: نفسي ابقى ارهابي بجد

بس بتعريف القرآن للارهاب

وربنا يجعلنا ارهابيين دائما وأبدا

اللهم امين

عصفور المدينة said...

اللينك بتاع مدونتي
عم عصفور
غلط يا بلوك

بيتنا القديم said...

أحمدوف
.....
بجد انت حبيبي

ايوه يا بني يا مجدع يا عترة

اؤيدك في موقف الطفاية ورزع الواد في

وشو

و اؤيدك ايضا في الموقف بتاع

اتفووووووووووا على مسئولي الازهر

اللى عملوا فيه كدة

احمد ربنا هيديلك كتير بس اصبر

تحياتي

ويجعلوعااااااااااااااااااااااامر

Noony said...

دة مقلب دة؟
يا خبر عليك
بصراحة أقل حاجة يقطعوا علاقتهم بيك
وانت تحمد ربنا على كدة

الشغل...ياما هتشوف وياما هتقابل
لازم تقاوح ولازم تتعامل
مرة هتغلس على الناس ومرة الناس هتهريك غلاسة
:)
بس لازم تتمالك أعصابك
إن مارتحتش للناس وشايف انهم مش محترمين والمكان لا يمت للاحترام بصلة..امشي وسيبهم
متتخانقش
ميستاهلوش الخناق وتعب الأعصاب اللي انت فيه دة

الجامعة وحكاية الجامع
تعتب لي أعصابي
هم واخدنها تجارة
مش بيفكروا لا في حرمة جامع ولا مكان علم ولا الكلام اللي علموهولنا في المدرسة
مجرد كلام
الفعل...سراااااااااب
مش عارفة...بجد قلبي وجعني من الموضوع دة
فكرتني بجامع مدرستي
بس دة موضوع تاني

ربنا يهديك يا أحمد وييسر لك الحال
بس خير الأمور الوسط

معلش بقى استحمل كلام شجرة
!!!
نوني

Islamist Bloke said...

عم عصفور

بالنسبة ل لينك المدونة......مش فاهم اية الغلط فيه....انا دوست عليه ووداني مدونتك .... واللا انت قصدك التسمية؟ شوف انت تأمرني اسميها اية يا عم عصفور وانا تحت امرك

Islamist Bloke said...

سمسم

ربنا يبارك فيك يا سمسم....الدعاء يا سمسم متنساش....بالله عليك ادعى لى ربنا يهديني

بالنسبة للرزق.....ربك حكيم عليم وكل حاجة بتيجي فى وقتها....وربنا يرزق

تحياتي

Islamist Bloke said...

نوني

اقولك اية بس...ربنا يهدي

emos said...

belnesba lel mawkef el awel
7araka we7sha awy ana law sa7bak ha2telak
bs sara7a gamda:P

el mawkef el tany ana makontesh mesada2a en enta elly bete3mel keda el selook elly enta 3amalto dah mesh solook muslim 7atta law el nas we7sheen mesh el mafrood yetla3 men wa7ed nefso yeb2a muslim begad 7aga zay keda
rabena yehdeek anyway w mate3melhash tany

el mawkef el talet ma2arethoosh 3ashan te3ebt

rabena yhdena game3an
salamat

Anonymous said...

emos

salamat ya settey

al mawkef al awwal..gamda fe3lan

el tany..... etnarfezt marra.....eah? mesh 7a22y 2tnarfez?

el talet....a7san mesh te2reah
:)

salamat

أميرة البلطجية said...

مش عارفة اعلق على ايه وله ايه في البوست دي...بس نقول ايه..يوم في حياة احمد
:)

Islamist Bloke said...

أميرة

ميرسى
(: