Thursday, June 14, 2007

خلصت

النهاردة خلصت اخر الامتحانات

كنت رايح الصبح بلا احساس.... لا خايف ولا متطمن.....لا زعلان ولا مبسوط.... كانك قايم من السرير رايح الحمام وهترجع تنام تانى

لما بدأت اللجنة الشفوى.... اول الخارجين من اللجنة كانوا مبسوطين اوى وبيقولوا رجل متعاون وبيسأل اسئلة سهلة وكلام جميل

اتبسطت اوى وقلت الحمد لله.... وفعلا دخلت اللجنة والرجل كان كويس وربنا يبارك فيه وان شاء الله ننجح

بعد الامتحان........وقفت مع الدفعة كلنا برة الباب ....

صراحة كانت لحظة ..... لحظة غريبة اوى.... مش عارف اوصفها باية ...... عايز اقول لحظة تاريخية لكن كلمة تاريخية دي كبيرة اوى ومجعلصة والواحد بيتخنق لما بيشوفها من كتر ما بيسمعها مرتبطة بقمم الجامعة العربية اللى ملهاش لزمة اصلا

لحظة وقفت فيها مع زملائى اللى عارف انى ممكن مشوفهمش تانى..... ده مش مجرد احساس ده كان شبه تأكد

منهم ناس بحبهم اوى اوى وبحترمهم جدا ولو شفتهم فى يوم من الايام هاجرى عليهم واحضنهم واسلم عليهم

وناس تانية لو شفتهم بعد يوم واحد من التخرج هابص الناحية التانية واعمل نفسي مش شايفهم او اتف عليهم واقولهم انا زعلان انى فى يوم من الايام عرفت اشكال زيكم

المهم انا عملت حركة كويسة

اخدت معايا نوت بوك صغنونة وشيك كدة... وقلت لكل واحد من الناس اللى بحبهم اكتب لى كلمة هنا.... كل واحد ياخد صفحة واحدة والصفحة حوالى 10 اسطر او 15 سطر يعني

وكل واحد كتب حاجة وانا خبأت كلمته بحيث ما اشوفهاش الا لما اروح بيتنا..... ولفيت على كل احبابي و قلت لكل واحد اكتب اللى فى بالك .... اكتب تقييم كامل لشخصية احمد هندي على مدار 5 سنين صحبة كما رأيتها انت بعينيك انت انت .... لن أغضب من النقد... اكتب ولو كتبت سبابا او قذعا.... المهم متكتبش الفاظ بذيئة عشان عايز اولادي يشوفوا النوت دي ان شاء الله

صحابي دول....منهم ناس بحبها اوى.... عيني دمعت وانا بسلم عليهم .... ومنهم كتير حضنتهم اوى اوى

ولما خرجت من الجامعة كنت اخر واحد اخرج من البوابة بعد ما كلهم مشيوا...و كان معايا 3 من صحابي....كنت بصراحة شبه ميت ورجلى وجعاني من كتر الجرى والتنطيط واللف عليهم

لقيت اوتوبيس جاى فاضى فاستأذنت وسلمت عليهم ونطيت فيه .... وانا فى الاوتوبيس مقدرتش اقاوم الفضول وفتحت النوت عشان اقرأ كلام اصحابي عني

و فى الاوتوبيس..... عيطت عياط..... اول مرة اكون متأثر كدة

انا مكنتش اتوقع كدة ابدا..... صحابي دول بيحبوني اوى.... انا اكتشفت انى طلعت قدوة لعدد كتير منهم.... وكتير بيقولوا لى انت ايجابي وصاحب مبادىء واستمر فى طريقك وربنا يوفقك ومتوقعين نسمع عنك قريب ونقول للى حوالينا : الشخص العظيم ده كان زميلنا فى الجامعة وكدة

احلى كلمة فيها

كلمة محمد جبريل صديقى

قال لى بالحرف:

بسم الله الرحمن الرحيم
انت اكتر واحد شفته فى حياتي مر بتجارب صعبة و اختبارات ومحن لكن ما شاء الله عليك وربنا يثبتك ويقويك دايما مع انك لاسع واهبل لاكن طيب وراجل وجدع ومجنون... ربنا يجمعنا على خير دائما
جبريل 012********* **********@hotmail.com

و واحد تانى(صديق عزيز جدا)

بسم الله الرحمن الرحيم
عندما يرتجف القلم و تنضب الكلمات والمعاني ، يحدث كل هذا عندما طلبت مني أن اكتب انطباعاتى عنك فى 5 سنوات
كا ما ستطاع قلمي ان يدونه هو الدعاء لله عز وجل ان يرزقنى بامثالك من الرجال "رجال مواقف وافعال" ويظل هذا المطلب صعبا فى ظل ندرة الرجال واخيرا أعانني الله على رد الجميل مثلما اعانني على العرفان بهذا الجميل
"محمد صادق جبل"



انا عيطت اوى لما قرات الكلام ده







وفيه كلام تانى لا يخلو من فكاهة

واحد كان عملي جدا ... كتب الاتى: للذكرى الخالدة ... فلان.... لو لقيت شغل ابعتلى ... كلمني على رقم البيت 0000000 ولو مشغول اتصل على الموبايل 0000000 وربنا يوفقك والسلام


واحد تانى كان مختصر جدا وبسيط للغاية

Remember me
Yours

بس كدة

انا دلوئتى حاسس ان القطار واخد الملف على السريع .... عايز اقول له هدي يا اسطى.... بالراحة شوية..... كدة انت بتجرى بسرعة اوى اوى

انا بصراحة تعبت ومش قادر اكمل.... عايز احضن حد واعيط فى حضنه

استأذنكم ... واعذورنى للنهاية المبتورة

ربنا يهدينا ويوفقنا

اللهم امين

18 comments:

عصفور المدينة said...

فاكر اليوم ده كويس
ما لقيتش حاجة أقولها غير كلمة
لا بأس لابأس
قعدت طول النهار أقولهاواترمي ع السرير
وبعدين عينك ما تشوف الا النور يابوحميد حتى يومنا هذا بعد 17 سنة
والراحة الحقيقية في الآخرة

وقالوا الحمد لله الذي أذهب عنا الحزن

وارجع أقول لك
أحبب من شئت فإنك مفارقه

Anonymous said...

لا حول ولا قوة الا بالله

شوف يا عم عصفور.....اولا انت بتحرجني اوى اوى بكرمك ده..... على طول فاكرني كدة؟ ربنا يخليك يا عم عصفور

و اهو يوم وبيعدي..... النهاردة انا نازل اشوف شغل وانترفيو وحاجات كدة

على فكرة انا امبارح عملت فصل جامد اوى فى صحابي وضحكت جامد اوى اوى.... هابقى اعمل بيها بوست واحكيلك النهاردة يا جميل

وربنا يجعلنا من العقلاء ومنتمسكش بالدنيا ويجعلنا نحبه هو وبس

اللهم امين

والسلام

Noony said...

مش عارفة أقولك إيه بجد...بس إحساس إن ناس قريبين منك أوي وإنت متأكد إنك ممكن دة يبقى آخر يوم تعرف عنهم حاجة...إحساس صعب أوي

الحمد لله أنا واحدة من الناس اللي مش بعرف أقطع بسهولة مع أصحابي، حتى زمايلي في الكلية...مرة قعدنا في سنة رابعة قبل ما نخلص وصنفنا بعض..واتفقنا مين اللي مجرد زميل كلية وبعد الامتحانات مش هيعرفنا ومين اللي اخترناه عشان يبقى صديق عمر..مش مجرد زمالة دراسة...وفعلاً إحنا لغاية دلوقتي أصحاب..مهما بعدنا عن بعض أو حصلت ظروف قهرية في النص تخلينا منسألش على بعض غير في الأعياد والمناسبات...بس أصحاب
واللذيذ بقى..إن فيه ناس أيام الكلية كنت أعرفهم ومكانوش أصحابي..وبعد الكلية بقينا أصحاب وأخوات أوي...منهم
Sa7bet Nouny
بجد احنا اكتشفنا بعض بعد الكلية بكم سنة كمان :)

لو فكرت بالطريقة اللي انت بتفكر بيها دلوقتي هتتعب جامد
افتكر اللحظات والذكريات الحلوة وبس من أصحابك وعيش حياتك بحلوها ومرها..متبصش لورا غير للذكرى الحلوة..وربنا يرزقك العمل الصالح والزوجة الصالحة اللي تشاركك ذكرياتك يا رب

وحاول على أد ما تقدر ماتقطعش مع أصحابك اللي بتحترمهم ويحترموك...بجد المحاولات دي بتنفع وبتجيب نتيجة مهما كانت الظروف

:)
ربنا يحبب فيك خبقه كمان وكمان
:)
نوني

emos said...

rabena yewafa2ak fe 7ayatak ya islamist w isa tefdalo so7ab belsodfs or belzoroof
w isa allah kaman rabena haywa2flak nas kewayeseen fe 7ayatak

w mat3ayatsh
2enzel 3and 2akbar ma7al le3ab 2atfal w hat teddy bear 7elwa keda w meba2laza w 3ayat 3aleha 3ala fekra el mawdoo3 dah 7elw awy
ana 7atta soret el teddy bear beta3y 3ala el blog
shoft ammor ezay:)

أميرة البلطجية said...

اولا مبروك التخليص
الموقف مؤثر انا متخيلة..بس بيني وبينك..بعد اكتر من موقف وداع في سنتين..انا فعلا فعلا بقيت مبتأثرش بيهم للدرجة..عارف خلاص بقي العادي..ودى احد التغيرات الخطيرة اللي حصلت لشخصيتي في السنتين تلات الاخرانين..من يوم ما تخرجت يعني
مش معني كده اني مش بزعل ع الفراق..لا بزعل...بس عارف...كأني ببدأ كل علاقاتي وشايفة اللحظة دي في الاخر..خصوصا الشغل والصداقة..الحقيقة حتى الصداقة...برضه بمرور الايام بيفضل منها بس المعني والايام الحلوة القديمة..بس عادي..بحاول انبسط في حدود المتاح لأن حقيقي انا والناس ملهيين في دنيتنا..محدش وحش يعني
:)
انما هي اختيارتنا في الحياة..نختار دنيتنا لوحدنا على دنيتنا مع الاخرين...وكل واحد حقه يختار طبعا
المهم بقي
كويس اوي انك تعرف الناس كانت بتقدرك ازاي...الايجابية بقي انك تحرص ع الناس اللي شايفة فيك خير دي...الحياة من غير صحاب اكيد صعبة واصدقئنا..هم صناديق الذكريات..يعني..هم الحاجة الوحيدة الحية اللي بتفضل من الماضى..وهم الشاهد على العصر...وايه تاني؟ ايه خطواتك الجاية؟ اتمنالك كل التوفيق..ودعائي لك

Anonymous said...

أيوة فعلاً... أنا ونوني كان بيننا في الكلية أصدقاء مشتركين... لكن إحنا كنا مجرد زمايل... سبحان الله... بس فاكرة يا نوني لمّا بالصدفة طلعنا عمرة في نفس الميعاد واتقابلنا جوة الحرم النبوي... عقبال العودة يا رب... أعتقد إن الناس اللي ربنا يكتبلهم يتقابلوا هناك كان المفروض يركزوا إن ده ليه معنى :)
على فكرة يا أحمد---مش اسم الكريم أحمد بردو؟--- أنت هتفاجأ بالناس اللي هتصاحبهم بعد كده.. حتى من بتوع الكلية... أنا يوم فرح واحد من شلتي كنت في كتب كتاب واحدة تانية عمري ما كنت أتصور إن أنا وهي نبقى أصحاب!!!
وعلى فكرة كمان، تغير الشخصية اللي هتمر بيه والنضج الطبيعي هيخليكي تصاحب ناس مختلفة أكتر إن شاء الله... وربنا يجعلهم كلهم صحبة خير إن شاء الله.
سلام يا نوني... ابقى تعالي كلميني هنا كتير P:

ابوزياد الفاتح said...

الف مبروك يا بطل
وبالنجاح والتوفيق ان شاء الله
مشكور لزيارة مدونتى
وياريت تبقى تكرر الزياره
ومدونتك حلوه وموضوعاتك جميله والله
الاحساس ده
انا هامر بيه السنه القادمه
اخر سنه بقى فى الكليه
وربنا يستر
كل ما افتكر اليوم ده من الان
باخاف جدا
مش عايزه يجى والله
صعب جدا الفرؤاق ده
بعد ماعرفت ناس وحبيتهم
ربنا يجمعنا فى مستقر رحمته

Anonymous said...

Noony

بحاول من دلوئتى انى اتصل بالناس وافضل على علاقة كويسة معاهم وربنا يوفقنى ويوفقهم الى ما يحب ويرضى

اللهم امين

وبالنسبة لدعائك

اللهم امين اللهم امين اللهم امين

Anonymous said...

Emos:


دبدوبة؟

دبدوبة؟




هى وصلت للدباديب؟



طيييييييب يا ايموس


انتى كدة بتشجعى على زيادة نسبة العنوسة....يعني اى واحد عايز يفضفض ويرتاح نفسيا بدل ما يتجوز يروح يشترى دبدوبة؟

كدة؟

طيييييييييييييب


مش هقول غير:


نونىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

هى لكِ

نياهاهاهاهاها

Anonymous said...

أميرة البلطجية


حلوة اوى اوى الكلمة دي يا بلطج

حلوة اوى اوى بجد

انا كمان جت عليا فترة حسيت فيها بكدة

حسيت بحاجة زي تبلد فى الاحساس.....الاقى ناس بتحبني وناس بتموت فيا ويهتموا بأمورى ويكلموني دايما بس انا اللى مش بسأل عليهم ..... حاجة كدة زي اللى بتقولى عليها ...بعرف الناس وانا حاطط عيني على النهاية

الموضوع ده جربته بعد انتهاء الموضوع القديم..... بقيت حاسس انى مش هاقدر احب تانى....مش عارف هل بأة عشان خارج من قصة كانت ناجحة جدا وانتهت(بس مش فاشلة) واللا عشان الاكتئاب العاقب للموضوع واللا عشان مش شايف حد زيها و اللا عشان اتخنقت من الموضوع....المهم انى كنت حاسس انى مش هحب تانى وان الموضوع خلاص انتهى

بس الحمد لله انا دلوئتى بدأت افوق واحس ان فيه ناس تستاهل الحب طبعا وانى كائن بشرى طبيعي ينفع اتعايش مع باقى الناس عادي جدا ومحصليش اى حاجة بالعكس انا والحمد لله كويس وانفع (بحاول اقنع نفسي وارددها كتير) وكدة يعني


اما اصحابي.....دول بجد مش عارف اعمل معاهم اية....بس هحاول اتواصل معاهم على اد ماقدر وربنا يوفقني

Anonymous said...

sa7bet noony

انتى خلاص....عجبك المنتدى الثقافى هنا؟

عموما تنورينا طبعا...والمشاريب عليا انا يا ستى
(:

اما موضوع المصادفات التى يسوقها القدر وانى هشوف صحابي تانى وكدة.....ربنا يجمعنا على الخير بس المهم ما يبقاش الاجتماع انى اكون عامل نظافة فى مؤتمر بيترجم فيه واحد منهم
(:
ولو ان دي احيانا بحس انها هواية جميلة عندي(: بس عشان الموقف ممكن يكون محرج شوية
(:

والسلام

Anonymous said...

ابو زياد الفاتح

زيارة مدونتك افادتني انا قبل ما تشكرني عليها.... اسلوبك ظريف وحاول تراعى مشاعرك الداخلية قبل ما تراعي القراء ....نصيحة اعتقد انها مفيدة قبل ما توصل للاكتئاب النفسي لما تحس انك بتراعي القراء وهم مش بيعلقوا لانهم شايفين انك مش صادق مع نفسك ومعهم

معلش اسلوبي قاس بس الجراح لازم يكون قاس عشان يعالج

بحبك فى الله...يا اخونجي
(:

ربنا يجمعنا فى مستقر رحمته

اللهم امين

MiraMar said...

مبروك التخرج
ياالهي فكرتني
الوداع اصعب احساس في الدنيا
لما تحس انك ودعت المكان
تحس انك سايب جزء منك فيه
زكرى منها حلو ومنها مش ولابد
بس في الاخر كلها زكرياتك
مفتقدتش اصحابي لاني لسه على صله بيهم لحد النهارده مش عارفه بعد سنه ممكن يحصل ايه
بس بحبهم
وديه اهم حاجه
انك تفضل تحبهم
وتفتكرهم
ابدأحياتك الجديده
عيش وتعايش
ان شاء الله هتكون احلى
وربنا يوفقك

أميرة البلطجية said...

Employer: FUTURE GROUP
Job Title : Translator
Languages : Excellent in both English ad Arabic.
Country : Egypt
Job Category: Translation
Job Type: Full Time
Description : - Translate English to Arabic and vice versa - Reporting to high Management. - Using our database.
Qualifications : - University degree. - Punctual. - Excellent computer skills. - Disciplined and well organized. - Self-motivated and willing to learn. - 0-5 years experience.
Gender : Male
Experience : 1-3 Years.
Salary (L.E.): 1000-5000
Job Contact Person : Mr Tarek El-Raffei
Job Contact Email: transrecruit@gmail.com

Islamist Bloke said...

miramar

الوداع

موضوع الوداع ده هو اللى صعب

بس انا لسةمتخليتش عن المكان ومش هاتخلى عنه الى الابد

المكان ده بالنسبة لى مش مجرد جامعة او مكان علم

المكان ده له قدسية دينية فى حياتي ووجدانى

وهقولك فى البوست اللى هاكتبه حالا اية معنى الكلام

والسلام

Islamist Bloke said...

بلطج

رجولة والله يا بلطج.....طول عمرى مش منتظر منك الا كدة.... ومش بنتظر اقل من كدة لان اخلاقك دايما كدة واعلى وارقى من كدة

تحياتي ...و ربنا يوفق

والسلام

Noony said...

مالك يا إيموس..بتخبطي في الكلام لية؟؟
اية دبدوب دة؟
دبدوووب!؟

يعني أنا اسمي كل دة ومش عاجبك؟
فين الأرانيب؟ ههه..مالها الأرانيب!؟

وبعدين دة أحمد..المفروض لا يبقى عنده لا دبدوب ولا أرنوب
المفروض يبقى عنده
alien
E.T.
فاكرة كان زمانت مسلسل عويل على التليفزيون المصري اسمة أزأوز من كوكب الأزائيز
كائن فضائي لونه أخضر بشعراية واحدة
هو أحمد محتاج واحد أزأوز كدة..يا دوب على أده

وبعدين يا أحمد احنا كدة هنضطر ننقف المنتدى الثقافي بتاعنا من هنا..مش معقولة كدة..ساعة ومجبتش حتى كوباية ماية في الحر دة!؟

ناس لا ممكن أبداً


ن= نيا هاهاهاا
ن= نوني

Islamist Bloke said...

يا نوني ...اعتبرى ايموس قالت دمية يا ستى


اما كوباية المية فى الحر....مش كفاية ازازة المية النستلة اللى بتأربعيها فى الكورس....ده الدكتور كان كل شوية يبص ناحيتك وحاسس انه عايز يقول احنا معانا شجرة صبار فى المحاضرة يا جماعة....عطشانة من 5 سنين
(:


صباح الفل