Wednesday, June 06, 2007

قطار....ومحطات....بل وعربات

امبارح كنت فى الكلية مع زمايلى اللى بيمتحنوا الشفوى-مجموعة رقم 3

اصل احنا دفعتنا حوالى 180 واحد و الدكاترة قسمونا 3 مجموعات كل مجموعة حوالى 60 وبيمتحنوا كل 60 واحد شفوى الترجمة فى يوم

انا كنت امتحنت يوم الاحد بس حبيت اروح احضر يوم كمان مع صحابي


اتفقنا امبارح نعمل
Fun day
فى اخر يوم...بعد امتحان الشفوى للقرآن....على اساس انه احتمال كبير منشوفش بعضنا بعد كدة.....وسيبك من كلام ناخد ايميلات بعض وارقام تليفونات بعض......محدش هيسال عن التانى الا قليل اوى وكل شلة هتتفرق زي شلة ثانوى و اعدادي ما اتفرقت


الزمن بيجرى بسرعة.....الاحساس ده مش عندي انا وبس....ده عند نوني كمان....وعند اميرة..... وعند خالد......و عند ايموس......... وعند عصفور......... وعند كل الناس


الزمن بيجرى بسرعة جدا والواحد كل يوم يتعرف على ناس جديدة....كأنه راكب قطار.....و كل شوية يفترق عن الناس دول اللى كان من لحظات حاسس انهم اقرب الناس ليه واحبهم لقلبه

كاننا فى قطار بيجرى بسرعة جامدة جدا........ ومحطاته قريبة.........وكل شوية تقابل واحد او واحدة او مجموعة فى عربية من عربيات القطار........تفتكر ان دي العربية المثالية والمناسبة لك........و تقول انا ازاى معديتش على العربية دي قبل كدة؟ وبعد ما تتعرف عليهم وتحبهم ويحبوك.....و تكون ظبطت كل نفساوياتك انك هتعيش معاهم العمر كله......تدوى الصفارة....وصلنا المحطة.....يا هم هينزلوا من القطار يا اما انت هتكتشف فجأة ان العربية دي مملة جدا وسخيفة ولازم تتنقل منها لانك لازم تنزل من القطار -لما تيجي محطتك -من العربة الاخيرة......والعربة الاخيرة عشان توصل لها لازم تمر بكل عربات القطار


انا ركبت القطار يوم 5 ديسمبر 1984

ركبت عربة المرحلة الابتدائية

والاعدادية

والثانوية اللى قضيت فيها اجمل ايام حياتي هى والجامعة

وبعدين فى يونيو 2002 تركت عربة الثانوية ودخلت على عربة الجامعة

بس فضلت واقف فى النص بين العربتين

لسة على علاقة مهترئة باصدقاء الثانوية.....و على حذر من الانغماس بشكل كامل فى عربة الجامعة

وبعد كدة تركت مرحلة الثانوية تماما ومش باقى منها الا ذكريات وشوية ارقام تليفونات ووعود باللقاء القريب ومصير الحى يتلاقى و احيانا مقابلات يسوقها القدر لتتلاقى الوجوه ولنكتشف اننا لا زلنا أحبابا

و دلوئتى.....الصفارة الجديدة صفرت.....صفارة المحطة الجديدة.....و لازم اسيب عربة الجامعة

لازم اسيبها

ببص ورايا

شايف رفقاء الرحلة

كلهم بيشاوروا لبعض

اصل كلهم برضة لازم يفارقوا بعض

وكل واحد هيمشى فى طريق

بدأنا نوزع ابتسامات....ومجاملات......وصور موبايل لذكريات جميلة وايام حلوة........ووعد اننا نعمل
Fun day
فى اخر يوم نتقابل

السخيف فى القطار ده ان كل عربة لما تيجي تدخلها فى الاول تحس انها مظلمة اوى اوى وعايز حد ياخد بايدك فيها ويرشدك.....ولحظة ما تكون اتقنتها.....الصفارة تدوى....لازم تسيبها حالا .....عشان فهمتها....عشان عرفتها....عشان اى حاجة المهم انك هتسيبها وخلاص

انا فاكر انى فى الثانوية كنت متفوق جدا فى الكيمياء والفيزياء لدرجة انى لحظة ما خلصت الكيمياء وامتحانها قلت انا عايز اشتغل مدرس كيمياء ل 3 ثانوي وبس......ومش هدرس غير كيمياء عضوية....دي تخصصى....انا بارع جدا فيها

كنت بارع فى حياة الثانوي.........واللعب وفلوس مصالح الدروس
(:
و التزويغ من المدرسة و المذاكرة ساعة الجد والخروج دايما بعد الدرس اوصل صحابي ... كنت عبقرى فيها


ومرت مرحلة الجامعة وحاسس دلوئتى انى عايز اعمل كتاب ارشاد للطالب المستجد للجامعة عن حياة الجامعة وما سيلاقيه فيها

لكن لا

مش هعمل الكتاب

انا خلاص اتعلمت الدرس

لازم كل واحد يتعلم درسه بنفسه

مينفعش اقول لشخص ما عن مرحلة قادمة من عمره

عشان كدة الكهانة والعرافة حرام

عشان دي
cheat

واللى بيعملوا كدة
cheaters

لا ..استغفر الله....هى حرام عشان ربنا امرنا بكدة وانا ممنوع انى افكر فى العلة دي

واللا مش ممنوع؟

حد يبقى يفكرني اسال عن الحكم الشرعى ليها

المهم دلوئتى انا بسيب مرحلة الجامعة او عربة قطار الجامعة وواقف على حافة العربة اللى بعدها.....والليلة الحمد لله حاسس ان الباب اتفتح

بس فيه عربة فى النص اسمها عربة الجيش......بيقولوا صعب....وبيقولوا جميل.....بيقولوا عذاب.....وبيقولوا بتعمل فيه احلى صداقات العمر

ربنا يعديها بخير

والعربة الجاية بأة

الله اعلم هتكون اية

اصلى نسيت اقول

العربات الماضية تعتبر شبه اجبارية-مع احتمالية تغير معدل السير طبعا وكله خاضع لارادة الله بالتأكيد


العربات القادمة بأة.....الله اعلم اية ظروفها.......وهقابل فيها مين

الله اعلم العربة الجاية هيكون اولها اعفاء من الخدمة العسكرية الالزامية ويعقبها سفر للخليج وعودة وزواج واستقرار بمصر ومشروع صغير مع العمل الرئيسي؟

واللا كل ده بس زواج واستقرار فى الخليج للابد واياكش مصر تولع؟

واللا جيش و سنة تمر بسرعة؟

واللا جيش و3 سنين يحولوا مسار القطار تماما؟

واللا عمل بمصر؟

واللا احتلال امريكي لمصر وجهاد اليهود وقيامة؟

واللا موت مفاجىء و.... و بالفعل....ايوة زي مانت بتقرا...ما تكذبش عنيك.....موت مفاجىء وانتهى كل شىء


كنت عايز افضفض معاكم

بحبكم جميعا

تحية خاصة ل

لعروستى القادمة

و سؤال

انتى فين؟

انا محتاج افضفض معاكي اوى

و لو انى قلقان منك....مش عشان شخصك...بالعكس .....انا بحبك جدا وبحترمك جدا وعارف انك بتحبيني برضة

لكن المشكلة انك واحد من رفقاء القطار

وانا خلاص مبقيتش بصدق حد.....فقدت الثقة فى كل رفقاء القطار

حاسس انهم-ولو ان ناس منهم اكيد نيتهم كويسة وبيحبوني- لكن برضة حاسس انهم مش مأمونين

انا نفسي مش مامون

امبارح كنت ملتزم

دلوئتى بجاهد نفسي بالعافية عشان اعمل حاجة كويسة

امبارح لا يمكن اتخيل انى اكون بحالة النهاردة ولو فى الاحلام

كنت اتكسف احلم فى المنام باللى بعمله النهاردة

و ان كنت انا نفسي غير مأمون.....ومش عارف اسيطر على نفسي اللى ماشية كدة.....هقدر احكم على رفيق قطار -رفيق عمل او دراسة مؤقت او رفيقة زواج دائمة- انه كويس و انها كويسة؟


كلمة اخيرة

يا كل الناس


أسوأ شىء فى الدنيا هو انعدام الثقة

سخيف اوى اوى

منك لله ياللى فى بالى

ربنا يهدينا اجمعين

والسلام

31 comments:

أميرة البلطجية said...

حمد الله ع السلامة
انت خلاص قربيت ع المحطة بتاعتنا..محطة الخريجين اللي من كام سنة
عموما اكيد فيه حكمة من افكارنا الوزعية دي
والحكمة هي
نلحق نعمل حاجة لاخرتنا
على فكرة ..هي الحياة حلوة لو خدناها تحدي
لكن لو ركبتنا وبقت على اكتافنا
حتحني ضهورنا
وده اللي حاصل مع كتير من الناس
انا كتير ببقي منهم..وشوية تانية افوق وانفضها من على ضهري
على فكرة...الصبح كنت داخلة ع البلانر بتاعي عشان اعمله ريستركتيد عليا انا بس..وبعد ما عملت كده ببص لقيتك سايبلي كومنت
اوعى تفتكرني قفلتها لما لقيتك قريت..لا والله..انا فعلا عملت كده وبعدين لقيتك سايب كومنت
لا ابدا بس عشان هي فعلا حتبقي تنظيم مواعيد وحاجات..بشجع نفسي ع التنظيم والتخطيط عشان ديما دماغي زحمة
طبعا انا دلوقتي عايزة اديك نسخة من الكتاب اللي عايزة اعمله ..دليل الخريج الكديدش (مش الجديد ههههه)..بس بلاش بقي اديك تشيتس...تجربتك حتبقي مختلفة ان شاء الله...بس عارف...احسن حاجة في الشغل للمترجمين السفر بره البلد..طبعا الرزق بتاع ربنا في كل حته..بس اسعي عشان بره الترجمة المتخصصة ليها تمن...وبرضه اسعي في سكة السايتس بتاعت
proz w translator's cafee
اعرف ناس بيجلهم شغل من عليه
فيه شوية مكاتب..عشان الفريلانس
والله يا ابني كان معايا نمر كتير ... على فكرة كمان..شوف الناس بتوع اسلام اون لاين.بيبقوا عايزن ناس ومرة بعتلهم ورزعوني امتحان طبعا محطتش منطق فيه كان ترجمة فتوة بقي وكده..لا بص..ححاول الملك شوية عناوين وايميلات...بس يا رب الاقي..انا سايبة الموضوع بقالي فترة اصلى
فيه حاجة اسمها
middle east
مش فاكرة دي ظروفها ايه
3933000
ومكتب تاني اسمه الشرق الاوسط (مش عارفة ده هو اللي فات برضه وله ايه..مش متذكرة)
7861040
وفيه في مكرم عبيد البيان
وفيه فيوتشر جروب - اظن ف المهندسين وحشوفلك رقمهم- ودول برضه كلهم ملتحين والبنات في حتة والصبيان في حته (طبعا انت عايز كله على بعضه ههههه)..ولعلمك الاعلانات كتير..بس شد حيلك انت
يله ربنا معاك

emos said...

fen el tafaaaaaaaaaaaaaa2ol

te3raf en el muslim mesh motasha2em?

bos el donia deh feha elly tasek feh w feha elly mataseksh feh bs 3ashan te3rafhom men ba3d lazem tasek fe kol el nas w dah agmal 2e7sas

w ba3deen law fe 7ad mawasaktesh feh or shakket feh yeb2a zan soo2 w 7aram ennak tezon b 7ad zan saye2

sekatak belnas hat7'alehom yaseko feek w 2e7'lasak lnafsak w lelnas (elly ystahel w elly mayestahelsh) momken ye3'ayar nas keteer

w 3an tagroba ana maba2olsh 3ala 7ad we7esh w waska fe kol el nas w tool ma ana kewayesa ma3 el nas el nas hayeb2o kewayeseen ma3aya

enta 3aref el 3ela elly ana kont hanasebha deh ra3'm en homma mesh tay2enny ana wala 2ahly ella enohom ma7adesh fehom 2eder ye2ool 3alaya kelma we7sha w le7ad delwa2ty momken ashoof weladhom w 2ala2ehom beyebtesmoly
mesh 3ashan ana 7elwa
la2 la2en ana ma2azetsh 7ad w kont waska fehom .
howa tel3o mesh seka bs elly ana tele3t beh en ana 7elwa fe nazarhom bardo 3'asb 3anohom.

aham 7aga ennak teb2a masdar sekka w 2e3mal 3ala ennak mate2zesh 7ad w matekrahsh 7ad w matente2emsh men 7ad 3amal feek mawkef we7esh.

w mawdoo3 ennak te2ool lelnas elly da7'len el college ye3melo eh

mesh 7aram ennak tensa7 w balash faty 2ensa7 nase7a baseta w keda keda kol wa7ed beye3mel elly fe dema3'o

kefaya keda 3ashan hatsada3
rabena yerzo2ak bel 2atr elly mate3rafsh to7'rog menno w teb2a mabsoot feh
w meratak hateba gamila isa 7'aleek wasek fe keda

narfeztenyyyyyyyyyyyyyyy

Islamist Bloke said...

أميرة البلطجية

ياااااااااه عليكي يا اميرة....دايما كدة........برضة حتى فى تعليقاتك بتجيبي لب الموضوع-لب اللى هى
core
-مش قصدي لب وسوداني وتسالى المنتشيأة(المنطقة)عشان عارفك

واكيد فيه حكمة من افكارنا بس على فكرة انا مش متشائم...كل ما فى الموضوع انى زعلان من الدنيا....و مش زعلان عشان الظروف وحشة او عشان فيه مشاكل....بالعكس انا شايف الحياة حواليا جميلة جدا جدا واجمل ما فيها انى عندي بلوج بيدخله ويعلق فيه ناس زيك كدة......بس انا زعلان من الحياة عشان بنتعرف على ناس ونسيبهم تانى غصب عننا....اصلى عشرى اوى اوى واجتماعى اوى اوى وحنين اوى اوى اوى اوى اوى وده اللى خانقني من نفسي

يعني انا من النوع اللى لو قابلت حد فى طيارة مثلا وقعدنا مع بعض 5 ساعات فيها.....ممكن واحنا نازلين يصعب عليا فراقه لو كان ظريف وحبيت صحبته....بحب بسرعة يعني

اما البلوج الجديد بتاعك......ربنا يهديكي فى عقلك يا اميرة............انتى لاسعة بجد

و النصايح اللى اديتيهالى اعتقد انها عاملة زي نوتس الترجمة التتبعية....حاجة كدة شخبطة فى لخبطة ميفهمهاش الا المترجم التتبعي اللى بيترجم وفى لحظتها وبس ....لو سألتيه عنها كمان 5 دقايق يقولك مش فاهم


يااااااااااااه ...فكرتيني بحاجة جميلة اوى اوى.....انا لسعة عندي الكشكول اللى كنت بكتب فيه نوتس الترجمة التتبعية فى المحاضرات........كله شخبطة وكلام متفرق و رموز وأسهم رايحة واسهم جاية وحاجات عجيبة كدة.....انا دلوئتى مش فاهم منها حاجة.....بس كل ما ابص لها افتكر ذكريات جميلة وايام اجمل


و بعدين تعالى هنا مين قاللك انى عايز اشتغل فى مكان مختلط؟ لازم تكشفينا على العامة كدة؟ههههههههه...لا طبعا هو انا ممكن احب المكان مختلط الاول قبل ما اتجوز لكن لو اتعرفت على عروسة منهم واتجوزتها هاشتغل فى مكان تانى بيفصل الرجال عن السناء طبعا هههههههههههه


على فكرة عمرى ما حبيت العلم او الدراسة فى مكان مختلط......بيكون الواحد فيه بصراحة دماغه مشتتة بين الرجل اللى بيحاضر و التركيز معاه وبين اناقاعد ازاى ولابس اية وانا رايح والبارفان النهاردة اية وعامل حاجتي ازاى وواخد معايا فلوس زيادة اد اية عشان لو واحدة داخت واحتاجوا يجيبوا لها عشاء تسند بيه نفسها من المطعم اللى جنبنا...يعني انزل معايا 10 جنيه زي ما اكون رايح لواحد صاحبي مثلا؟ مينفعش طبعا....انا لو رايح لصاحبي ممكن لو حصل طوارىء هو يشيلني وانا اشيله لكن مع حريم لازم تكون عامل استعدادات كبيرة جدا قبلها عشان الطوارىء انت بس اللى بتشيل


بجد طول عمرى احب ادرس منفصل و اذاكر منفصل واشتغل منفصل عن البنات

الحمد لله ربنا من عليا بنعمة عدم الاختلاط سواء فى مدرسة او جامعة.....و من ابتدائى مشفتش بنات -ازهرى بأة- والحمد لله حتى الجامعة كانت كلها اولاد فقط ومشفتش فيها بنات خالص.....عشان كدة يمكن تلاقيني متحمس شوية للموضوع...لكن اغلب الشباب اللى عاشوا الجامعة مختلطة....شبعوا خلاص يا ماما ومش عايزين يفكروا فى موضوع البنات والزواج خالص دلوئتى

اما لما دخلت الجامعة الامريكية عشان دبلومة الترجمة.....كان فيه اختلاط طبعا وبدأت احس المتاعب النفسية الحادثة من وجود بنات حولك اثناء طلب العلم....هتلاقى واحد جنبك بيستظرف ويقول تعليق لظيظ على موقف بايخ اثناء المحاضرة.....و هرمونات الذكورة عندك هتحاول تثبت انك اظرف وتقول تعليق ألظ.....طبعا المحاضرات بتضيع بين شباب بيستظرف وبنات بتحب تضحك على الاستظراف ده اذا ما كانش الدكتور المحاضر شخصيته قوية


خلاصة القول.....انا عايز اشتغل فى مكان منفصل مش مختلط......على الاقل عشان اركز فى شغلى شوية

و بعدين لما تحطي الارقام حطيها صح....اتصل بالناس اقولهم انتو كذا يقولوا لا احنا اللى تحتهم فى التعليق؟ ينفع كدة؟
(:

الارقام بسسسسسسسسسرعة لو سمحتي

سلام

Islamist Bloke said...

Emos

يا ايموس فيه تفاؤل طبعا.....على فكرة انا مش قصدى بالكلام انى مش متفائل....كل الموضوع انى عشرى شوية و مش عايز اسيب الناس اللى حواليا.....صعبان عليا الفراق والايام وكدة

وعلى فكرة برضة .....تصرفات الواحد مع الناس بتجبرهم انهم يحترموه.....انا كان قصدى بأة على انهم يطلعوا ناس واطية اساسا...ده اللى مزعلني...لكن كدة كدة اسلوبي الكويس معاهم هيجبرهم انهم يحترموني سواء كانوا محترمين او واطيين....انما انا مشكلتي فى كونهم واطيين بأة
(:


و اما النصيحة

فيه كلمة حلوة اوى لاحد العلماء زمان

قال له احدهم
اعندك من ينصح؟

فرد عليه:
أعندك من يسمع؟


و ربنا يهدي

نرفزتينىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

عصفور المدينة said...

حمدا لله على سلامتك

خش ع الطيارات
- مقالتي المشار إليها هنا هي
كان لي صديق 1

وانا ما كنتش أعرف إنك قريتها لو كنت أعرف
:(
وما هذه الأيام إلامراحل
ولابد يوما ستطوى المراحل

في اليوم اللي زي يومك ده
كان وضعي أني حفظت القرآن لسورة يوسف من البقرة وقررت أني أختم القرآن قبل دخول الجيش في شهر 10 وقد كان ولله المنة
اقصد مش مهم المحطة النهائية للقطر المهم المحطات المضمونة يمشي سليم وما يطلعش عن القضبان

Anonymous said...

تدوينة جميلة...قرأتها.....بس مسبتش تعليق.....لأن الموضوع خلاص معروف ومقتول بحثا.....فعلا مش انا لوحدي....ولا انت لوحدك ....كلنا كدة يا عم عصفور

اااااااااااه يا قلبي

Anonymous said...

فعلاً... أسوأ شيء في الدنيا إنعدام الثقة... أنا كتير باقول لو 90% من الناس كدابين، الأفضل نصدقهم لحد ما يثبت لنا العكس في كل فرد بدل ما نعيش نكدب الـ100% كلهم...
القطار... أنا شخصيًا عرفت إني أسرع واحدة بتغير محطات... صداقة حميمة لحد الجنون لمدة سنة.. ثم صداقة حميمة منطقية لمدة سنة أخرى.. ثم مجرد صداقة.. وصداقة حميمة أخرى بردو لحد الجنون...
بس فعلاً السرعة بتزيد طرديًا مع تقدم الزمن... فجأة أكتشف أنني لم ألفتف لأكلم ذلك الجالس بجواري منذ فترة.. فألتفت لأجده انتقل إلى مقعد آخر... أو ربما عربة أخرى... وبعضهم قد يكون ترك القطار ليركب قطارًا آخر!!!
وأذكر أنه حاول أن يكلمني بينما أنا مشغولة مع الجالس أمامي... أو ربما لم يحاول... ولكنني تعلمت ألا أغضب ولا ألوم.. إن كان هو قد ترك العربة دون أن يودعني.. فأنا أيضًا قد انهمكت في كتاب أقرأة بما كان حتمًا سيمنعني من ملاحظة تركه جواري... وإن كان أخبرني أنه قرر أن يترك المقعد.. فهو لديه محطة يجب أن ينزل فيها وعليه أن يمضي بين العربات كي يصل إلى مقصده...
ما المانع أن يتناوب علينا الرفاق ما دام هناك أفراد قريبون في الأغلب الأوقات... وما دمنا لا نفترق لأننا خائنون... ما دام الفراق يأتي ضمن تغيرات الحياة.. أحيانًا هادئًا وأخر عنيفًا مريرًا... ولكنه في الغالب يمضي ومع الوقت لا تبقى لنا سوى الذكريات.. إن بقت...

إيه ده؟ هو أنا جيت هنا أعمل إيه؟ آه... إسلاميست بلوك علق على كومنت ليا عند نوني بيقول "يا ريت كمان تبقي أكثر إرهابًا"... لا تقلق... أنا أيضًا أكثر إرهابًا ;)

Noony said...

Islamist Bloke

الحياة كدة...لازم نطلع وننزل من محطات لمحطات ونقابل ناس ونتعامل مع ناس ونبعد ناس وأخبار تيجي وأخبار تروح..والقطر لسة ماشي
وإن وقف القطر، الحياة كلها تقف...تقف معاها خبراتك وتقف حياة ناس تانية معاك
مش انت بس اللي بتعاني من الموضوع دة
أنا لغاية دلوقتي لما أتكلم عن أصحابي وزمايلي زمان، باتحسر على نفسي جداً...مش عارفة أندم على مين ولا مين!!...أصحاب المدرسة الأولى؟ ولا المدرسة التانية؟ ولا الكلية؟ ولا السويس؟ ولا الشغل القديم؟ ولا الشغل الأقدم؟ ولا الكورس؟ ولا النادي؟ ولا ناس عرفتهم في النص واتقطعت الأخبار بينا لظروف قهرية؟

بس أنا عن نفسي مش بحرم...حياتي مبنية على التجول من هنا لهنا وعدم الاستقرار...يعني مثلاً، حالياًبفكر أمشي من الشغل بتاعي كمان أسبوع ولا حاجة، مقدرش أقولك أد اية الموضوع بجد مؤلم..اتعودت على الناس وتأقلمت معاهم وبعدين هامشي وأسيبهم "كالعادة" وهتتقطع الأخبار بينا برضه "كالعادة"...بس دي سنة الحياة...ولازم نتقبلها كدة، لأن لو متقبلنهاش، احنا اللي هنتأثر وهنتعب، والحياة هتفضل ماشية برضه

بالنسبة للثقة في غيرك...عن نفسي، أنا بثق في اللي قصادي بسهولة إلا أن يثبت عكس ذلك...مش بفترض في قصادي السوء إلا إذا اتسبب لي في سوء...أنا أنصحك انك تعمل كدة، بجد هتفرق معاك كتير أوي وهتفرق مع اللي قصادك أوي
أما الثقة في نفسك...مش أنا اللي أتكلم عن الموضوع دة خالص :(

"اعقلها وتوكل"
وسيبها على الله

أميـرة البـلطـجيـة

أنا سألتلك على دبلومة الترجمة اللي بيدي فيها د/ محمد عناني...ممكن تبقي تاخدي ميلي من البروفايل بتاعي وأبعتلك التفاصيل على الميل إن شاء الله

صــاحــبــتـي

أنا عارفة يا حبي إنك "أكثر إرهاباً"...واللي ميعرفك يجهلك يا عزيزتي
وبلاش تسييح لبعض في بلوجات غيرنا
;)

رغاية أوي أنا النهاردة
p:
نوني

Anonymous said...

Sa7bet Nouny

اولا شكرا جدا جدا على زيارة مدونتي البسيطة جدا

ثانيا....واضح جدا من كلامك انى مش انا لوحدي

ثالثا: انعدام الثقة سخيف لكن مشكلته انه مش واضح اوى اوى....يعني مش موجود لدرجة البارانويا يعني......هو موجود بس بدرجة انك مش عارف تسلم قلبك للى ادامك بسهولة زي الاطفال.....انا مفقتد براءة الاطفال........للاسف بقيت زي ما كل الناس بتنصحني من زمان.....ما تصدقش كل اللى بيتقال........اهو انا دلوئتى مبقيتش اصدق كل اللى يتقال.....لو حد اتكلم ادامي بسيبه يتكلم ويرغى وابص له ببرود.....اهو انا مخنوق من الاحساس ده......نفسي ارجع طيب زي زمان........نفسي خبرات الحياة المؤلمة اللى الواحد شافها-ولسة كتير جدا طبعا- تتمحي وتستبدل ببراءة الاطفال

بس كدة
(:

Anonymous said...

Noony

هحاول اخد بنصيحتك وربنا يهدينا ويوفقنا

انما تعالى هنا

هو انا فتحت المنتدى الثقافى هنا فى المدونة واللا اية؟

بتخاطبي اميرة وبتخاطبي صاحبتك..... ايييييييييية؟ فيييييه ايييييييييية؟ بتكلميهم كدة عادي ؟ من غير بعد اذن فخامة سيادة سمو حضرتك يا أحمد؟

زمن

خلاص..... سمحنا حظرتنا انك تكلمي أميرة البلطجية و صاحبتك ...... بس هى حكاية اكثر ارهابا طلعت بجد واللا اية؟

ماشى يا عم بوش

وبالنسبة لرغاية النهاردة....هو مش النهاردة بس وانتى عارفة وخلى الطابق مستور

والسلام

رفقة عمر said...

عارف بجد احسن سرد لمسيره الحياه بجد بكيت وانا بقراها لانى قابلت ناس كتير قوى فيه ناس فاكرها مجرد ملامح وفيه ناس محفورين فى قلبى ربنا يسهلك فى محطاتك الجايه وتكون احلى ماما تتمناه اللهم امين يارب العالمين

Noony said...

مكنش العشم أبداً
:(

Anonymous said...

رفقة عمر:

اللهم امين

ومكنتش اعرف ان الموضوع مبكى للدرجة دي

وانا اسف انى ابكيتك

اتمنى ان الموضوع يكون عبرة وعظة للمستقبل

وشكرا جدا لزيارتك المدونة وياريت تكرريها كتير-اصل عداد الزوار مابيلفش وانا مخنوق من الموضوع ده(:-ههههههه لا طبعا انتى طبعا تنورينا من غير عداد زوار يعني بس متنسيش التعليقات الله يكرمك
(:

شكرا تانى لزيارتك

والسلام

Anonymous said...

Noony:

احم احم.....احمممم



خلاص......كلميهم عادي ..... ولو عايزة تطولى...طولى براحتك...انتى فى بيتنا برضة
(:

سندباد said...

تحياتي ياعزيزي وربنا يوفقك

مصطفى حسان said...

يخرب عقلك يا بني .. بجد حرام عليك اللي انت عملته فيا ده .. كل الشريط عدا عليا مع إني بقرأ كلامك انت .. في كل كلمة بتعدي عليا تفصيلة في حياتي أنا .. ونفس التفاصيل الحلوة قوي اللي انت بتضطر تقول عليا كانت أيام عشان تقنع نفسك انها خلصت خلاص

Anonymous said...

sendbad

جزاك الله خيرا........ ونسألك الدعاء بالهداية

نورتني.... واتمنى تشقر عليا فى المدونة على طول

والسلام

Islamist Bloke said...

Darsh

جزاك الله خيرا.........بس بلاش تقول يخرب عقلك لحسن يخرب اكتر ماهو خربان
(:

تحياتي

ارجو ان المدونة تكون عجبتك واتمنى زيارتك باستمرار

والسلام

emos said...

ya islamist el waty watyyyyyyyy:)
el mohem ennak tet3amel be tab3ak w te3amel el waty zay elly mesh waty. 3amel kollo 7elw w 7'aleek wasek fe kollo

law tele3 masdar seka kesebto w law matle3sh masdar seka kesebt 7asanato
wa shokran
narfeztenyyyyyyyyyyy

يا مراكبي said...

الموضوع ده جميل بجد .. وبيكون تأثيرة أكبر على واحد زيي .. كنت في يوم من الأيام زيك كده مش عارف إيه القطار اللي جاي وإيه المحطة الجاية

ورغم إني ركبت كذا قطار وشوفت محطات كتيره بعد كده إلا إني لسة عندي نفس الإحساس ونفس السؤال عن المحطة اللي جاية

بمناسبة الأصحاب .. ياترى شوفت ده قبل كده

http://yamarakby.blogspot.com/2007/05/blog-post.html

Anonymous said...

emos

وخالق الناس بخلق حسن
(يعني عاملهم بأسلوب حسن)

ادفع بالتى هى أحسن فاذا الذي بينك وبينه عداوة كأنه ولى حميم

يعني عامل الناس -حتى لو أساءوا اليك-عاملهم بأحسن أسلوب هتلاقيهم بيحبوك جدا وبيعاملوك احسن معاملة



ربنا يهدينا اجمعين يا ايموس

و السلام

Islamist Bloke said...

يا مراكبي

قصتك جميلة اوى.....بتفكرني بفيلم امريكي اسمه
Crossroads

بتاع 3 بنات اتفقوا وهم صغيرين
to be best friends forever
و دفنوا صندوق للأمانى وبعدين اتقابلوا زي ما حددوا يوم تخرجهم من المدرسة...و بدأوا حياة جميلة...بس للأسف....برضة الدنيا بتاخد الواحد...وللاسف برضة...اللى فى الافلام مش كله بيتحقق

شوف الفيلم....هيعجبك

واكيد برضة الواحد هيفضل يتساءل عن المحطة القادمة لغاية نهاية القطار

تحياتي

سجدة said...

حلوة اوى فكر funny day
اهو تغيير وتجديد
وجميل اوى لما يكون فى طاعة

Anonymous said...

سجدة

مرحبا بيكي فى المدونة طبعا

واكيد هيكون فى طاعة حتى لو كان بيننا مارقين....داحنا أزهرية يا استاذة.....يعني تقريبا الدفعة ال 180 واحد فيها اكتر من 90 او 100 ملتحي والباقيين ملتزمين وبيصلوا مفيهمش واحد مبيصليش يعني او بيسمع اغانى مثلا والحمد لله

بس انا كنت قاصد من البوست معنى تانى خالص غير ال fun day

الموضوع لم يثر عندك أى اهتمام؟
(:

وجزاك الله خيرا

ونتمني تشريفك الدائم

بيتنا القديم said...

"الزمن بيجرى بسرعة جدا والواحد كل يوم يتعرف على ناس جديدة".
صدقت
ربنا يجمعنا في الجنة ان شاء الله
تحياتي
وبالنجاح والتوفيق
والف مبروك لتوقيع اتفاق السلام بينك وبين اميرة البلطجية
ويجعلوبالايام الحلوة عاااااااااااامر

Anonymous said...

ربنا يبارك فيك يا سمسم

وبدعي ربنا يستجيب دعائك ويجمعنا كلنا فى الجنة

اما معاهدة السلام


أميرة انسانة ممتازة.............نادر ان الواحد يعرف حد فى اخلاقها واحترامها و عقلها ودينها واسلوبها وتعمقها فى النفس البشرية وطفولتها و و و ..... ولو عديت الف صفة مش هكفي حقها......فعلا نادر ان الواحد يعرف شخصية زي دي

واللى يعرف صديق زيها ويضيعه من ايده يبقى شخص احمق

اينعم هى ساعات عصبية....ولما بتكون عصبية بترمي كلام زي الدبش هى مش واخدة بالها منه -دماغ اناث بأة- بس الواجب برضة ان الواحد يستحملها فى ساعة عصبيتها

وربنا يديم الود والمعروف

اللهم امين

BinO said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بجد مقالة رائعة
وأعتقد ان كلنا مشتركين في نفس السكة الحديدة
أنا كتبت بوست عن قطاري
ومكنتش أعرف أن حضرتك كاتب بوست عن القطارات برضه بس
يلا أهو طلعنا كلنا بنفكر في نفس الأتجاه
ربنا يكرمك
ويفك كربك
ويثبتك

ابوزياد الفاتح said...

ياااااااااااااااااااه
دا انت مشحون على اخرك يا راجل
فضفض يا بنى فضفض
اوعى تكتم حاجه فى نفسك
ربنا يكون فى عونك اخى الكريم
هانت

ابقى شرفنى بالزياره
سلام عليكم

Islamist Bloke said...

Bino

اشكرك بشدة.... جزاك الله خيرا
وبعدين من بعض ما عندكم يا عم... انت كمان بتكتب كويس اوى

ربنا يجمعنا جميعا فى الجنة باذنه ورحمته

اللهم امين

Islamist Bloke said...

ابو زياد الفاتح

ولا يهمك.... الناس لبعضيها

هازورك اكيد... بزورك دلوئتى.... مش اخوان برضة؟

ماشى يا عم زياد... وربنا يوفقنا اجمعين الى ما يحب ويرضى

اللهم امين

eldoctor said...

احسن الظن بالناس الى ان ترى غير ذلك .ز و لكن زى المثل العانى ما بيقول حرّص ولا تخوينش

الكل فى مهمة بدأت و لن تنتهى الا بميقات من الله تعالى .. تتشابك الخطوط و المحطات و فى النهاية كل واحد ينزل فى محطة و يستمر القطار بوجودى او بوجودك .. او بدوننا
تلك سنة الله
تحياتى