Monday, June 18, 2007

فيه شوية افكار فى دماغى

محتار فيها بس انا حاسس انها افكار ممتازة وعبقرية كمان

اقولها لكم واحدة واحدة وقولوا رايكم



الاولى
عايز افتح شركة واسميها معاملة اسلامية
اقولكم اية اللى اوحى لى بالفكرة باختصار وانتو تقولوا رأيكم

فيه شركات عالمية لمعايير الجودة بتاعة المؤسسات الانتاجية زي الايزو و المش عارف اية.....الشركات دي بتعمل معيار جودة معين وبتعمل اعلانات كتير وبعدين شركات العالم تتسابق انها تاخد شعار من الشركة دي لان دي شهادة من الايزو مثلا ان الشركة اللى واخدة الشعار منها مطابقة للمعايير والمواصفات

وبعدين فكرت.....لية ميكونش فيه شركة اسلامية تعمل الكلام ده

فكرت وانا ماشى فى شارع عبد العزيز وانا شايف خوف الناس من التعامل مع المحلات وان كل اللى داخل مؤمن تماما انه هيتنصب عليه يعني هيتنصب عليه بس نصبة اخف من نصبة يبقى نتوكل على الله وربنا يستر

فكرت فى بادج او شعار صغير على باب المحلات المحترمة الامينة مكتوب عليه: هنا معاملة اسلامية ...باللون الاخضر وشغل اعلانات وكدة يعني...حاجة بسيطة بس مؤثرة

انا امبارح نزلت اشتريت كمبيوتر جديد لواحد قريبى....نزلت على كل المولات وبعدين نزلت على تكنولوجي مول اللى جنب السراج....بصراحة المول كله هناك اخوة وما شاء الله معاملة اسلامية بجد....واحد منهم بسأله عن سعر البوردة وكان هو تحت المكتب بيعمل حاجة :370 جنيه ولما طلع فوق المكتب وشافني -العبد لله ملتحي-قال لى وعشان حضرتك 350 بس.....استغربت جدا....جيت اخرج برة المحل نده عليا وقال لى انا مش عارف انت بتفكر فى اية بس السعر اللى قلته لك ده عشان انت بس أخ...و ربنا يعلم ....و فعلا السعر ده مشفتوش برة ابدا......كل الكلام برة 370 و 360 اقل حاجة خااااااااالص ..... والحمد لله

بفكر بأة فى حاجة زي كدة.....شعار معين يفيد ان المكان اللى انت داخله فيه معاملة اسلامية....اخلاق و ذوق وخدمة بعد البيع بكل امانة وكمان امانة فى البيع واخلاص مع الزبون يعني يقولك دي كويسة ودي وحشة متشتريهاش زي تجار المسلمين زمان ايام الخلافة

اعتقد الفكرة محتاجة رأس مال بسيط وشوية اعلانات قوية عن فكرة الشركة وان اخيرا فيه شركة معايير بمقاييس اسلامية

Disclaimer:
الفكرة دي وردت لى بصراحة لما استرجعت ذكرى اول حلقة من برنامج عمرو خالد صناع الحياة لما قال ان شركات المعايير العالمية مش بتعترف بفندق انه 5 نجوم الا لما يكون فيه خمور....لية ميكونش فيه شركات اسلامية على نفس الطراز بس تلغى كل ماهو حرام من قائمتها...ده للأمانة الحقوقية بس



الفكرة التانية

بدأت مع الترجمة المكثفة اللى بعملها دلوئتى.....بحاول اترجم حاجات كتيرة ومتنوعة....ومن فترة دخلت على مدونة شارم ولقيت فيها موضوع عن الجيش المصرى بالعربي.... انا حاطط البانر بتاعه على يمين الصفحة عندي.....الموضوع بيقول ان جيشنا تمام وبيجيب احصائيات مش عارف منين و فيديوهات مش عارف اتسربت ازاى ولما دخلت على ويكيبيديا بعدها كتبت الجيش المصرى بالانجليزي وطلع لى حاجات عجيبة.....طلع لى كل اللى عندنا...ايوة بجد طلع عدد الدبابات وموديلها وطرازاتها وتاريخ تحديثها وعدد الطيارات وموديلاتها وكل السفن الحربية اللى عندنا وحتى لنشات الصواريخ واعدادها وأسمائها كمان وقواعد ارتكازها

فكرت افتح على الجيش الاسرائيلي والامريكي لقيت برضة معلومات كتيرة جدا

ولقيت اسماء اسلحة كتيرة جدا واسم السلاح وتاريخ صنعه وتطويره وفكرته الاساسية

خلاصة الكلام

بفكر اعمل مدونة عسكرية....تكون مختصة بالعلوم العسكرية....كل العلوم العسكرية من اول المناورات والتكتيكات حتى اساليب تقسيم الجيوش وتحركاتها وكمان انواع الاسلحة المختلفة و كل الكلام هيكون باللغة العربية وهيكون عبارة عن ترجمتي من ويكيبيديا وكمان معاها شرح من أى مرجع عربى اقابله

الموضوع لذيذ واعتقد هيكون مفيد لناس كتيرة و اهم ما فيه اننا نعرف ان في حروب المستقبل مش عنصر السلاح بس هو العنصر الحاسم فى المعركة ... فيه برضة عنصر الاراااااادااااااااااة....عنصر الايماااااااااااااان.....و بعدين حروب المستقبل آآآآآآآآآ

من الاخر يا حضرات...احنا عندنا ارادة....عندنا ايمان... وربنا يتولانا برحمته

عايز حد يساعدنى فى المدونة دي.... نتقاسم الفكر ونطور مدونتنا سوا ويكون مشروعنا المشترك .... زي مدونات كتيرة بشوفها وفيها مشاركين كتير

بس اللى مخليني متوتر فى الفكرتين....الملاحقات الامنية....انا مش عارف بصراحة موضوع المدونة العسكرية دي هيكون اية بس خايف ليفتكروا الكلام من نوعية كيف تصنع قنبلة بمفردك وكيف مش عارف اية....و أما موضوع شركة المعاملات الاسلامية.....ده اكيد مصيرها هيكون زي الريان واشرف السعد لو العملية مشيت واتقبلت تطلع اساسا

ربنا يسهل

اى حد يقبل يشارك فى المدونة والفكرة تستهويه ياريت يقول فى التعليقات

شاور عقلك يا سمسم

ضاكتور خالد....فينك؟

عم عصفور... انا عارف ان المشوار ده هيستهويك وعارف انك هتتحمس للفكرة

و ياريت الاخوات المدونات ميزعلوش انى مفكرتش ان واحدة منهم هتشارك فى الموضوع....معروف ان الولد من صغره بيلعب بالمسدس والبنت بتلعب بالعروسة....غير كدة يبقى اختلال جيني والعملية مش ناقصة اختلالات.....و نسالكن الدعاء بالهداية والتوفيق

والسلام

30 comments:

ammola said...

ومين قالك اننا حنزعل ده ماحب على قلبنا اعملوا انتو الشغل واحنا حنتابع فى التكييف
وبعدين ما انت جبت من الاخر اهو وعارف اخرتها واحدة ريان والسعد والتانية كيف تصنع قنبلة
ياللا ربنا معاكو واحنا وراكو بالعيش والحلاوة

Anonymous said...

Ammola

اااااااااااااه...تكيييييييييف.... نفسي فى تكييف....التكييف اللى عندي باظ ومش عارف اعمل معاه اية وهمووووووت من الحر

بس اهم حاجة متنسيش يا امولة....الحلاوة لازم تبقى الرشيدي الميزان
(:

والسلام

عصفور المدينة said...

أنا مش عارف يا أحمد انت مصمم تدخل السجن بدري

أولا لينك مدوني هو
http://ctybrd.blogspot.com
هو بيفتح سمسم وبعدين شكلك واخده باللون

حاقولك على الخلاصة المواضيع العسكرية دي خليك على جنب عشان ليها ناسها
ما تدويداناش في داهية وبعدين أنا متنازل عن الشرف ده لأي واحدة عايزة تناله

وبعدين
think small
أو حتى
medium
عشان كان لي واحد صاحبي دايما
think large
و
live big
وكدة لما مخه ضرب وبقى كاره اي حاجة تمت لمصر بصلة
بصلة دي حرف واسم
مش كلمة واحدة
:)
صلح اللينك وصحصح معايا عشان انت قدامك سكة سفر
الموضوع بتاع التزكية ده متهيأ لي الناس بتعمله بنفسها يدوي من غير لوجو
وموضوع العسكرية
فيه واحد ابن جنية معلم على كل مواقع صواريخ سام اللي في العالم وكاتب اسمائها في جوجل إيرث
وفيه حاجات معمولة بس لا تفيد امثالنا أنا الآن بافكر استلف موتوسيكل الواد أحمد زميلي واتعلم عليه عشان زهقت من السواقة

Islamist Bloke said...

آجي اسوق الموتوسيكل معاك يا عم عصفور؟ اصلى بحب اركب موتوسيكلات
(:

حاضر يا عم عصفور....لو انت شايف منها سكة سفر....يبقى بلاش منها عشان انا مش عايز اسافر الصراحة

ولو انى كنت عايز اعمل حاجة كويسة وخدمة برضة

عارف.....انا عايز اخدم مصر بأى طريقة.....عارف لو يقبلوني مترجم فى الجيش.... هاعمل شغل مية مية.....عارف لو يقبلونى مترجم فى اى جهة امنية -لأمن مصر- ولو بمرتب ضئيل وحاجات رمزية يعني....اقبل فورا ولو انى اليومين دول بدأت تزنق معايا شوية بس برضة هاقبل عشان مصر

اما موضوع التزكية...هى كانت فكرة شنكوتي كدة بس اعتقد انها روشة وفعلا فيها مميزات كبيرة وصدقنى هتكون واحدة من دعائم النهضة.....لكن على رايك كدة كدة الناس بتعمل التزكية دي بنفسها.....لكن انا كنت عايز معيار موحد

ولينك مدونتك....حاضر....هصححه حالا

والسلام

ammola said...

شفت بأه اهو الباشمهندس عصفور قالك متنازل لاى واحدة؟يعنى كلكو طمعانين فى التكييف

Dr.khaled said...

كله يوسع عشان أضحك براحتي

إيه يا بو حميد
اهدى كده امال
انته يابني بتتكلم في ايه؟؟؟

لحية+الكلام في الاسلحة= تنظيم القاعدة على طول
:)
هو انت من كوكب تاني ولا الار اس اس بتوصلك متأخرة؟؟
بص يا حبيبي
انت خليك في شغلانة الترجمة...اهي سبوبة اكل عيش
لو عايز تشتغل في الجيش ...يبقى تروح للمزين اللي بيحلق الدقون
وبعدين قدم في الجيش يمكن ياخدوك في معهد اللغات :)
====================

لا وايه كمان بيقول انا عايز اشتغل في اي جهة امنية
مهما شكلهم هيشغلوك...في ابو زعبل عتال او مترجم :)

متخفشي...أنا ليا معارفي كتير في أبو زعبل ...
وكان فيه ناس اعرفهم في السجن الحربي
مساجين هيقوموا بالواجب :)

رفقة عمر said...

شوف انا شايفه الاحباط من حواليك بس بجد ان الفكرتين حلوين قوى
بس مش عارفه ليه اى واحد ملتزم الحكومه بتسئ الظن بيه وبيكون مراقب لو انت تتحمل شغل الحكومه وفنادق الحكومه نفذ مشروعك لكن لو انت مش غاوى فنادق الحكومه اكيد عارفها طبعا وخالى بالك مش فيها تكيف
يبقى فعلا ذى ما دكتور خالد قالك كفايه عليك الترجمه
ربنا يرزقك بعمل قريب جدا اللهم امين ويوفقك فى كل حياتك

Dr.khaled said...

يا احمد..لو انته لسه في القاهرة ابعت لي رسالة على ايميلي عشان انزل اقابلك ياعم او اعمل معاك اي واجب
ده ايميلي
muslimdoctor2007@hotmail.com

Noony said...

ههههههههههههههههههههههه
ضحكتني بجد

بس ..حبة جد بقى
بص يا ضينايا...اللي انت بتقوله دة يبقى عظيم عظيم..بس في يوتوبيا..شم في دنيا البشر
لأن المعاملات الإسلامية تعتمد اعتماد كلي وجزئي وضمني وموضوعي على الإنسان نفسه والتعامل بينه وبين بقية البشر..مش على المؤسسة نفسها زي الأيزو والمش عارف اية دول
وبما إن الطبيعة البشرية مذبذبة بين الخير والشر...فالموضوع دة مش هيبقى مضبوط أبداً
بس بصراحة...يا ريت يتحقق
على الأقل الواحد يبقى متطمن للمكان اللي بيشتري منه والناس اللي بيتعامل معاها والخدمة نفسها

الفكرة التانية
منصحش
سيب الكلام دة لناسه
انت راجل ملتحي
وعايش في مصر المحروسة
حتى لو مكنش قصدك حاجة ..بلاش برضه
وبعدين هتستفاد اية يعني؟

واية حكاية الجينات والخلل اللي كتبته في الآخر دة؟
دة كلام برضه يا راجل؟

أقولك
خد بالك من نفسك
:)
وبلاش اللعب بالأفكارات النيرات دي خليك في السليم اللذيذ
راعي انت ربنا وخليك قدوة لغيرك بأفعالك..سيبك من كلام الشعارات دة

ربنا يهدينا جميعاً
:)
نوني

Anonymous said...

ammola

عم عصفور مقالش سيرة تكييف يا خالتى.... الرجل بيقوللى انا متنازل عن المنصب شرفيا .... وبعدين انا مستعد اخد التكييف بس خدى انتى المدونة او اعملى المدونة دي
(:

صباح الفل

Anonymous said...

ضاكتور خالد

اية يا ضاكتور خالد بس؟ لية الاحباط ده؟

وانا اللى قلت انت هتطلع لى موسوعة الاسلحة اللى عندك وتبدأ تعلمني عليها (: خلاص خلاص مش ههرج بس انت تفتكر انهم حتى يقبلوني فى معهد اللغات؟
(:

وبالله عليك ابقى وصى الاخوة عليا فى ابو زعبل لو رحت.....خلى بالك من العيال برة كمان
(:
والسلام

Anonymous said...

رفقة عمر

جزاكي الله خيرا اوى اوى اوى.....انتى الوحيدة هنا اللى قالت ان المشروع حلو وحمستني لية.....انا بعيد نظر فى الفكرتين لانهم فعلا حاسس انهم خطر ولو ان واحدة منهم فى متناول يدى وقابلة للتنفيذ... و طبعا اشكرك جدا جدا على تشجيعك وجزاك الله خيرا

والسلام

Anonymous said...

ضاكتور خالد

يا جميل انا قاهرى اساسا

عموما هضيفك ونتكلم قريبا ان شاء الله...ونتقابل فى اقرب وقت

والسلام

Anonymous said...

Noooooony

عاقلة وراسية كما عهدتك يا نوني(: بس المشكلة ان دايما الاحلام الجميلة بتتكسر على صخور الواقع-شفتى الحتة دي- لكن انا اقتنعت ان كلامك صح.....فعلا صح....وخصوصا لما كل الناس تكون شبه مجمعة عليه....الواحد اتعلم ان لما ناس كتيرة تتفق على شىء واحد بالاجماع التام يبقى اكيد الشىء ده غلط....و ربنا يهدي

والسلام

أميرة البلطجية said...

انا مش حاجي اكمل مسلسل الضحك والتريقة اللي "الاخوة" و "الاخوات" عملوه
الحقيقة يا احمد انا معنديش فكرة اقتراح المدونة العسكرية ده خطورته ايه..بس لو خطر يبقي حفكرك بحديث رسول الله صلى الله عليه وسلم
كفي بالمرء اثما ان يضيع من يعول
يمكن انت متكونش بتعول حاليا..بس نفسك يعني
وعموما لو العملية حتبقي نقل للداتا من ويكي بيديا لبلوج يبقي مش حتفرق كتير
ده اولا
فكرة الشركة الاسلامسة دي جميلة اوي
طب انت حتمشي فيها لوحدك ليه؟
مدامت استوحتها من صناع الحياة..متخش ع الفوروم بتاعتهم وتقول الاقراح ده وتدرسه مع ناس مهتمة ومتخصصة (انت عارف انهم دلوقتي معاهم متخصصين) ويمكن يا احمد..مين عارف..هم ما شاء الله حققوا شوية حاجات مش بطالة حتى الان..والله جرب..واكيد هم في عمرو خالد بيخدوا الاعتبارات الامنية في فكرهم ومش بيغامروا
احييك على حماسك
سلام

محمد عـنـانـى said...

جميل اوى شركه المعاير الاسلاميه
بجد احنا ليا معندناش شهاده تضمن للمستهلك حقو
ولا الحرميه هما بس الى يتجرو فى الناس
وحلو اوى المدونه العسكريه بس غالبا مش هتنفع هنا فى مصر
علشان امن مصر معتمد على سياسات خاصه جدا
كا المطار السرى
هههههههههه
بس بجد افكار رائع ويارب تكون محل التنفيذ
تحياتى

Anonymous said...

أميرة البلطجية

شوفى يا أميرة هو "الاخوة" و"الاخوات" بيضحكوا من المرارة اللى شايفينها فى الواقع حوالينا....و احسبهم على خير وانا عارف ان كلهم بيحبوني وخايفين عليا تماما بمقدار حب كل واحد فينا للتانى فى المجتمع التدويني

اما المدونة العسكرية

كنت هحاول احط فيها ابتكارات جديدة.....انا اصلى بلعب الجيمز الاستراتيجي وعامل فيها خطط حلوة اوى اوى اعتقد ممكن تنفع للحياة الواقعية(: اما موضوع شركة المعاملات ومنتدى عمرو خالد.......دخلت المنتدى قبل كدة مرتين تلاتة على فترات متباعدة واخرها كان تقريبا من شهر واتفقعت زي كل مرة.......كلام يدور اغلبه حول قاطعوا او تي في بتاعة ساويرس عشان عرضت فيلم خليع....او قاطعوا سجاير مش عارف ماركة اية عشان بيضربوا المسلمين بفلوسها......او قاطعوا مش عارف اية او تعالوا ندعى ل مش عارف مين..... والانقح من كل ده.....تقديس كبييييييييييييييييييييييييير اوى لعمرو خالد واللى كاتب اسمه فى المنتدى عاشق عمرو خالد واللى كاتبة عاشقة الرحمن-وكلمة عشق لا تطلق الا على الشىء الذي ينكح وحرام مطلقا انها تربط باسم الله تعالى -يعني ينفع اقول لواحد انى احبك فى الله....لكن مينفعش اقول انى اعشقك فى الله.....وكمان الواحد لو ماشى مع واحدة والناس قالوا دي عشيقته يعني اية؟ يعني فاجرة....الكلمة غلط وانا شايف انها بتحرق دمي اوى اوى.... والناس دي كلها طيبين بس ده مش اكتر من جهل عايز يتصحح و انا مش بقول لك انا العالم العلامة الحبر الفهامة وكمان انا متأكد ان الناس دي كلها كويسين واقل واحد فيهم احسن مني بمراحل بس خلاصة الكلام....المكان مش بيستهويني

انا عندي ادخل مكان فيه رقص ومنكر احسن ما ادخل مكان فيه نص اسلام او اسلام بمفاهيم غلط....الاولانى انا عارف انه غلط ولا يمكن لحظة افكر انه صح او على المبدأ.....اما التانى هاتفتن بيه واكيد هفكر انه هو الصح وانه هو المنهج التمام

يمكن يكون فكرى عقيم و اكيد انا محتاج نصح وتصحيح....و لو عندك.....ارحب بأى نصيحة واى نقاش

شكرا جدا
والسلام

Anonymous said...

محمد العنانى....جزاك الله خيرا......ادع الله ان يتم الموضوع وتكتمل الفكرة

وقريبا ترى آثار احداهما

والسلام

Unknown said...

والله الموضوع الاول جميل بس برضه عايز شوية تفكير وروية ويعتمد على الناس فى الاساس أما موضوع الجيش ده فانسى ياعم أنتى كدا بتقول أنا أهوا بقولكم امسكونى ومعايا كل الادلة والموضوع من السهل أن يتضخم أنصحك بالروية مرة أخرى يا أحمد

dr.mostafa

Islamist Bloke said...

Egyboy

حاضر يا د.مصطفى....هفكر وربنا يسهل....وادعوك للمشاركة اذا احببت الامر

والسلام

أميرة البلطجية said...

اه والله يا احمد فكرك محتاج شوية نصح وتصحيح..بس لأ ..مش حنصحك صراحة...عموما يعني هو كان اقتراح عشان اتهيألي دي اقصر سكة عشان تاخد خطوة عملية..انا سولوشان اورينتيد ...بحب انجز صراحة..بس انت يعني اعتربني مقلتش حاجة..ولا يهمك..انسي الكومنت ده اساسا
المهم يعني..انت سألت عليا انهاردة انت وكوكي..والله ربنا يباركلكم...انا هنا والله..في البيت والشغل والحياة العادية يعني..وكويسة الحمد لله..احسن من اوقات فاتت الحمد لله..واهو..اممممم..ادعيلي يا حج احمد دماغي فيها ستميت حاجة
تحياتشي

أميرة البلطجية said...

برينسس اوف ايجيبت دي انا اميرة البلطجية على فكرة

أميرة البلطجية said...

بقولك يا ابني انت ابن حلال مصفي
بدعبس في شوية ورق قديم لقيت حالا ورقة كده كنت كاتبة فيها شوية عناوين مكاتب ترجمة
jobs@transnative.nt
ak_cvs@yahoo.com

وفيه باين مكتب اسمه الاتحادية..مش عارفة انا كاتبة الكلمة دي ليه
رقمهم
5824918
تلتمية شارع الهرم ابراج الاتحادية
اههههههه..اتحادية دي بقيت العنوان
لكن الشركة اسمها اتحاد المبدعين العرب
(دي باينها شركة فنية والعياذو بالله!)
!!
ههه
لا تقريبا دي تبع ايه أر تي وأقرأ..والله اتصل واسأل انا عموما مكنتش بخش في ترجمة الافلام عشان الحرمانية برضه
..
masreya_media@yahoo.com
لأ دول بتوع الايه ار تي..الاولانين دول مش فاكرة بقي بتوع ايه
على فكرة بما انك حتدور في التدريس.قدم في مدرسة البشاير..مدرسة اسلامية برضه ونضيفة موووووت..والستارتنج مش حيبقي اقل من 800 ان شاء الله..المهم الاكسنت بتاعتك يا بطل
5168243
5168245
وهناك عادي المدرسات بالنقاب وكده واللبس موحد للمدرسات عبايات (يعني مفيش فتنة ان شاء الله)
بث كده

أميرة البلطجية said...

jobs@transnative.net

Anonymous said...

أميرة البلطجية

أولا انتى اسمك اميرة البلطجية مش برينسيس اوف ايجيبت ....انا مش هاعترف بالاسم ده وهقولك اميرة البلطجية بس

هدعيلك وانا شاكر جدا ليكي على كلامك....انا عارف ان احيانا كلامي بيخنقك بس دي طبيعتي ودي رؤيتي للحياة...و اكيد احنا الاتنين فيه حاجات كتيييييييييييييرة جدا مشتركة بيننا ممكن نتفق عليها وننسى اى اختلافات

تحياتشى

Anonymous said...

أميرة البلطجية تانى

وبعدين حضرتك مش محتاجة تقولى لى ان الكلام ده بتاعك .....اكتبي باسم انانيموس حتى وانا هعرف كلامك من بين ألف شخص ..... اعتقد انتى كمان بتعرفيني لما بكتب لك تعليقات باسم مجهول....صح؟
(:


انا بحس بكلامك يا أميرة.......أسلوبك واضح جدا.... ومش هقولك اكتر من كدة



اما الايميلات.....مش عارف اقولك اية.....جزاكِ الله خيرا يا أميرة ولو اقدر اقول اكبر منها كنت قلت لكن مفيش عبارة شكر اكبر منها....فيه حديث معناه انك لو قلت لاخيك جزاك الله خيرا كانك اديته حاجة كبيرة اوى اوى ووفيته حق الف خدمة واكتر.....يمكن الكلمة اصبحت دائرة على الستننا كتير زي اليمين والقسم (الحلفان) وعشان كدة يمكن منحسش بطعمها اوى....لكن هى كبيرة.... وانتى كبيرة يا اميرة والكبير كبير والنص نص نص والصغير منعرفوش(لالالا الصغير نعطف عليه ونساعده وربنا يرحمنا اجمعين) وخلى بالك من نفسك

وهحاول مع المكاتب دي وربنا ييسر الحال

ادعى لى يا أميرة

والسلام

بيتنا القديم said...

أحمدوف
.....
شكلك عاوز تنتحر طب انتحر انت لوحدك

سلام يا عم

تحياتي

Anonymous said...

سمسم

انتحر اية يا عم؟

انا عايز اتجوز

-_- said...

و الله الفكرتين احسن من بعض

بالنسبة لقلك عن الملاحقة الامنية في المدونة العسكرية فعايز اقولك انك مش هتجيب حاجة من دماغك ولا هتكشف اسرار عن بلدك

انت بتنقل معلومات موجودة فعلا على الانترنت

يعنى مش بتخترع و لكن بتجمع المعلومات دي و تنظمها

معنديش خبرة كبيرة بالنسبة للاقتراح الاول بس اعتقد انه شئ هايل و لو اتنفذ انا عن نفسي هحط البادج على باب صيدليتى ان شاء الله

Islamist Bloke said...

شارم

عايز اقولك ان فكرة المدونة العسكرية انا استوحيتها منك اصلا بسبب موضوعك اللى انت حاطه عن الجيش المصرى

والفكرة التانية..........اتمنى تتحقق يوم...........ولو على سبيل الدعوة الى الله

اتمنى تقبل نشترك فى المدونة العسكرية

والسلام