Monday, February 19, 2007

انا حاسس انى بلف وادور على نفسي مش عارف لية
عمال ابعد وابعد عن اللى انا عايزه وبروح للى انا عارف انه طريق هلاكي وبرضة معاه.
.
اللى بيشرب دخان او مدمن حاجة معينة وبيقول مش عارف يبطلها كداب
هو بس مش عايز يبطلها
ياريت الواحد يكون صريح مع نفسه
والاهم انه بعد ما يكون صريح ويحدد المشكلة ...الاهم انه يبدأ فى التغيير
ضعف الارادة هى المشكلة الرئيسية عند كل الناس
وانا هتكلم عن كل الناس لية؟ وانا مالى ومال الناس؟
.
انا مشكلتى الواقعية الفعلية هى ضعف الارادة
عارف مشاكلي كلها وعارف طريق حلها والهدف اللى عايز اوصل له والخطوات والمراحل والعقبات وطرق السيطرة والتغلب عليها ومع ذلك...مش ببتدي او ببتدي وبقف فى بداية الطريق وارجع تانى
.
ساعات اقول لنفسي انا محتاج زوجة تشجعنى على نفسي وتقف جنبي بدل وحدتي وساعتها انا وهى هنكون اقوى كابل couple
وهنعمل اللى ماتعملش
بس ارجع واقول لنفسي انت لو ما اتظبطتش من قبل ما تتجوز عمرك ما هتتظبط بعد الجواز
مستحيل تفضل تقول لنفسك عايز زوجة ملتزمة ومش من البنات اياهم بتوع اليومين دول عشان لو انا نمت عن الفجر هى تصحيني وترش مية فى وشى
طيب وفين حضرتك؟
وانت تنام لية اصلا يا عمنا؟
ايوة ايوة مانا عايز واحدة ملتزمة عشان تشدني لفوق مش تنزلنى لتحت زي بنات الجامعات اللى بنشوفهم اليومين دول
طيب وحضرتك هتتجوز رافعة او كراكة مثلا؟
هى هتفضل تشدك تشدك تشدك لغاية امتى؟
المفروض احنا الاتنين نساعد بعض ونشد بعض مش واحد مننا يساعد التانى والتانى نايم فى الخط
طيب وهاقوم من نومة الخط دي امتى؟
لما اتظبط فى اللى بالى بالك
وطيب وهاتظبط امتى؟
لما يكون عندي ارادة او زى ما كل الناس بتقول...ربنا يسهل
وفعلا ربنا حكيم عليم ما بيفوتش حاجة لحد وبيخلص من كل واحد اللى عمله فى الناس فى حياته قبل اخرته
يعنى انا اول ما التزمت كنت عصبي جدا وشديد ومتشدد على كل الناس وكان لما اشوف حد بيعمل معصية ما اقوله هتسيبها امتى يا عم يقوللى لما ربنا يسهل اقوم اقوله ماهو ربنا هيسهل لما انت تبدا تسيبها يعنى انت ابدا بنفسك
نفس الموضوع بيحصل معايا دلوئتى
.
لا على فكرة مش الموضوع ده وبس لكن كل حاجة عملتها مع حد قبل كدة حاسس انها بتتصفى فيا دلوئتى
كل حركاتى اللى كنت بعملها مع الناس ومش عارف معناها اية بتتعمل فيا دلوئتى من ناس تانية وبحس بمرارتها اوى
سواء كانت بسيطة او كبيرة
.
خد عندك
.
لما كنت بكون فى محاضرة ترجمة فى كورس خاص او لغة بشكل عام كنت بكون متفاعل جدا مع الدكتور او المحاضر -يمكن عشان العبد لله متفوق شوية- وكنت بغطي على زمايلي فى الفصل من غير ما احس وهم كانوا بيتضايقوا اكيد
دلوئتى معانا واحد من زمايلي فى كورس محادثة British
بناخده وزميلنا ده ما شاء الله عليه متجاوب اوى بهمهمات متواصلة طوال المحاضرة...انا مش زعلان انه متفوق لكن لما يكون فيه همهمة شغالة طوال المحاضرة وحد بيقطع عليك انت كدة بتتخنق لان تركيزك بيروح
.
وعلى كدة بأة الامثلة كتير
انا خايف اموت قريب
خايف تكون تصفية الحسابات دي معناها انى خلاص فى اخر لحظاتى فى الدنيا
ومعنى خوفى من الموت انى مش محضر للقائه وان الاخرة عندي سيئة جدا عشان كدة انا مش عهايز انتقل من نعيم الدنيا لعذاب الاخرة اللى مستنيني بسبب أعمالى
انا مش عارف مالى الفترة دي مع انى بنزل اصطاد سمك ومظبط أحوالي والمفروض اكون مفرفش لكن انا حاسس انى داخل على اكتئاب لو ما غيرتش المود ده فى المرحلة الجاية
I need to marry
I need to love
to feel someone's feelings & emotions
i need to have someone caring for me other than my siblings
continuous rings & phone calls full of emotions & & love
sometimes i remember ghada & think about her again & again
but i know she does Not remember me or at least she has painful memories with me
i know that if i encounter my new love i will forget all about her
but i still remember her & want to see her again
i don't want to hurt her any more & furthermore i know that if she saw me again she would - actually she must- be offended
Actually i has a deep old crack in my heart for her
she has some place in here but it is for the good memories only not for actual love
but when i think with my mind... i find her unsuitable for marriage
I know the characterstics of the best girl & know where to find her
There r dozens but who is the best for my character not for general selection?
what happen if i get married to a perfect one who is conservative & has the appropriate religious beliefs that i search for?
what happen if she found my weakness & loss of will?
i hate it when a girl be decieved when choosing her life's partner
the girl for me is a divine creature
she is the mother who brought me up
she is the sister who cared for me after my mother's death
she is the wife who fullfils my house needs & bring up my children-let alone fulfilling my sexual desires in bed- & dress me & choose the best for me
she is the fiancee whom i'm supposed to be - & will- be eager to meet...to touch....& to kiss
she is...she is
i hate it when a guy meke a fake exterior & decive his partner
what shall she feel when she wake up the first morning to see a horrible hairy creature in his vest/undershirt & a stinky smell springs out of his mouth instead of this lovely perfume he used to put on when he met her?
what is her sensation when she hears him utter an abuse to one of his companions?
can u discribe a wife's emotion to this one who groomed himself or made himself pretty -instaed of the word lie- to his life partner
after this she has nothing to do except for accommodation with the new life & to bear it whatever were the hurdels & however was his treat
she had been engaged...& the egy society doesn't allow u to be niether a divorced nor a
spinster
i want it to be clear
i want it to be soon
i want to bless everyone & to make the whole world happy
but may Allah forgive me & grant me more time to live if he wants
Please God...Grant me Life if life is better for me
& put me to death if death is better to me

.
.
.
I love u all
I love all the commentators here
Don't be angry with me
I want to read ur comments
i need support
Thank u

7 comments:

أميرة البلطجية said...
This comment has been removed by the author.
Islamist Bloke said...

مين الظريف اللطيف ابو دم خفيف ومرح طريف و عقل مخيف اللى دخل هنا وكتب كومنت ومسحه تانى؟
يعني اعمل فيكم اية؟

عموما كنت اتمنى اشوف تعليق لكن هو برضة التعليق وصل والرسالة وصلت

لكن نصيحة:

لا تتردد
أبدا

أميرة البلطجية said...

يا احمد
ميرسي ع الكومنت
بس انت كده حتزعل الواد مننا
حيقول بنكت عليه وبتاع
انا منزلتش الكومنت للناس بس احتفظت بنسخة منه ع الميل
بس عشان محدش يقول اني بهرج عليه بس
وبالنسبة لمقطع السمكة وديلها.. يعني لافف وداير..طب يعني ايه لافف وداير..جرى ايه يا احمد.. كبر دماغك
وايه يا ابني اللي مشاك في سكة اللي يروح ميرجعش دي..امن الدولة وبهدلة ووقف حال..ابوك وامك ذنبهم ايه
مش قصدي أأنبك والله.. بس الواحد ميأذيش نفسه برضه وميرميش نفسه في التهلكة..انت لسه متخرجتش..لسه عايز تشتغل وتجوز وتاكل عيش وتعيش حياتك.. نظرتك لكل حاجة حتتغير كمان سنتين تلاته.. ربنا يهديك..تدين واعبد ربنا زي ما انت عايز..بس بلاش تأذى نفسك
على فكرة انا كنت كتبالك كومنت طويل تعليقا على البوست بتاعتك ومسحته.. هو ملخصه ان الوصول لربنا بيكون مباشر بينا وبين ربنا.. مفيش حاجة حتيجي توصلك ليه
انت وصلت للحقيقة دي وبحييك عليها
وافتقادك للحب والمشاعر والجواز..فدي ازمة ناس كتير اوي يا احمد.. معنديش اقتراحات للحل.. لكن بما انك راجل متدين.. حقولك بصلها على انها ابتلاء وربنا يعفك ويسعدك

أميرة البلطجية said...

انا الظريفة اللطيفة امو دم خفيفية (عشان القافية بس) ههههه
اه فعلا ترددت
حسيت اني حوعظ وبتاع
وانا محبش العب الدور ده
انا اكبر منك ومريت بالحاجات دي وشفت ناس مرت بيها ولسه انا والناس بنمر بيها وحنفضل نمر
وخلاصت التجربة القائمة
يمكن يكون التدين محتاج مساعدة
لكن الروحانيات لأه
يمكن الحياة من غير حب قاتلة
لكن من الحب ما قتل ونيل وزحل برضه
وانت حتفضل تتقلب يمين وشمال كده طول لغااااااييييييةةةةة متبقي مع الله بس
(دي كلامي لنفسي والله).. انتظر بوست ليا كمان كام يوم.. مش عن الموضوع ده بظبط..لكن انا بقصد بيها عذاب القلب ده
وحعملك واعمل لكل التعبانين (اللي انا منهم ) اهداء
ربنا يصلحلنا كلنا الحال

Anonymous said...

ماشي يا أميرة
بس النكتة جامدة بصراحة وماقدرتش امسك نفسي
وبالنسبة لموضوع الروحانيات
ما قلت لك
هى مسألة عدم ارادة
ومسألة ان الواحد خلاص استحلى العملية كدة مع انى عارف ان الروحانيات والسكة دي احلى بكتير جدا من اللى الواحد فيه
هى بس عايزة اخلاص
وربنا يقدرنا ويقدرك
ويهدينا ويهديكي
وفى انتظار الاهداء

Anonymous said...

بالنسبة لموضوع الامن:
يا اميرة كل شخص مهيأ من جوة لحاجة معينة فى حياته وبيعملها
انا مشيت فى السكة اللى حسيت انها مثالية مع انى عارف انها كل عذاب وقرف وبهدلة
وفعلا -زي عادتي متسرع ومش بحكم على الامور صح- لما دخلت فى المراحل اللى فيها بهدلة منها فوجئت وفعلا مكنتش اتوقع انها كدة ابدا
بس ياللا نصيب واللى حصل حصل
سيبك انتى الدنيا دي كلها كوم وصيد السمك ده كوم تانى
نصيحة يا أميرة هاتى سنارة وانزلى اصطادي
على فكرة انا عامل بوست فى منتدي نادي صيد الاسماك على الموضوع ده واحب تشوفيه
اللينك اهو
http://www.egfishingclub.com/forum/viewtopic.php?t=1813
وان شاء الله الموضوع يعجبك-الصيد- وبكرة نسمع عنك فى الاخبار انك اصطدتي ابو شراع والللا حاجة

shabfa2re said...

ولازم كمان نعين بعض كلنا