Monday, February 12, 2007

صباح العسل

بتفقع أوى اوى لما اكون عمال اكتب فى بوست ومطلع كل اللى جوايا وحاسس انى كدة تمام التمام وبعدين فجاة قبل ما اخلص كتابة بكام سطر او قبل ما ادوس اوكي الاقى الكمبيوتر هنج أو النور قطع او الكمبيوتر عمل ريستارت مع نفسه او اى حركة من الحركات دي
.
وطبعا لأاني معنديش قوة ارادة من اللى بيحكوا عليها فى برامج تحدي الاعاقة وكدة فطبعا حاجة زي دي بتسبب لى احباط رهيب تخليني ابطل كتابة بالشهر والاتنين
.
امبارح كنت عمال اكتب فى موضوع عن صيد السمك وبصراحة كان كلام حلو اوى وتقريبا هو احسن كلمتين كتبتهم من ساعة ما جيت هنا-من ساعة ما جيت البلوج ده يعني- لكن قدر ربنا ان الكلام ما يتنشرش...خلاص نرجعه الغسالة ياخد شطفة وبعدين نبقى ننشره
.
عايز احكي عن عالم صيد السمك ....الصيد ده بجد متعة المتع وفعلا دنيا تانية وعالم تاني خالص مكنتش اتخيل انه كدة
احساس جميل جدا وانت بتحضر الادوات و تبدا ترمي وتقول باسم الله وتستنى السمكة اللى هتيجي وتبدا تركز مع الغماز او لبلوب السنارة بيتهزر واللا لا؟ طيب الغماز نزل واللا دي هزة عادية موج يعني؟ وكمان اصل انتو متعرفوش يا اخواننا....اصل السمك اتنصح أوى اليومين دول وبأة ناصح ومش أى واحد كدة يروح يرمي السنارة هيلاقى سمكة بلعتها وبتقول له شدني يا كابتن من المية عشان زعنفتي اتبلت وعايزة انشفها......لا يا اخواننا ده العملية بجد صعبة وحلاوتها فى صعوبتها بالذات لان السمك الصغير بياكل الطهم من حوالين السن وبيسيب السن فاضى وانت مش بتحس بيه او ممكن ياخد الطعم بس الغماز مش بينزل اوى معاه فطبعا انت لازم تكون ايدك حساسة جدا وعينك مركزة مع الغماز نزل واللا لا
.
الجميل فى موضوع الصيد انك معاه بتنسى الدنيا كلها....طول مانت مركز مع السنارة والغماز واتحرجكت واللا لا وطبعا الاشتغالات اللى السمك بيعملها معاك والمزاولات اللى بتحصل لو سمكة خطفتها وسابت السن او لو جيت تطلعها وعرفت تفك منك...كل التركيز ده مع المياة والحياة اللى تحت بيخليك تنسى الدنيا اللى انت عايش فيها وتندمج تماما مع عالم المياة وتنسى الشوارع والزحمة والمرور والدنيا كلها
.
بجد انا انصح اى حد عنده مشكلة نفسية أو احباط او قلق او اى حاجة بجد ينزل يشترى سنارة ويطلع على النيل بس النصيحة اللى اوجهها لك روح المنيل او المعادى او اى منطقة هادية بحيث تكون بعيد عن اعين الفضوليين لأان عندنا فى مصر ما شاء الله الشعب كله بيعرف يصطاد والشعب كله عنده ذكريات مع الصيد...يعني عندنا من الاخر 70 مليون صياد.....انا كل ما اروح اقعد فى حتة الاقى اما شلة شباب او حد كبير او حتى عيال صغيرين ييجوا يهزروا واللى يحاول يعمل جد ويقوللى عارف انت كدة مش راميها صح..اصل لما كنت بصطاد -ده كلامه- كنت ارميها مش عارف ازاى واعمل اية تقوم تجيب لى سمكة طولها 2 متر او طولها اد دراعي ومرة نزلت اصطاد فين جبت سمك أكل الشارع كله....طبعا لو عندك مرارة وتقدر تستحمل الفقع ده اقعد براحتك ولو معندكش وعايز شوية هدوء اما انك تعمل اطرش ولا حتى تبص لاى حد بيكلمك-بس كدة هيبقى منظرك بايخ وانت لو بتحس هتحس بالذنب انك بتتجاهل الناس وبتتكبر عليهم- او بأة الاحسن تروح منطقة هادية بس خلى بالك من الحرامية والناس اللى بتثبت بمطاوى وكدة... وكمان متروحش المعادي اليومين دول عشان فيه سفاح وكمان متروحش المنيل عشان الكابلز بصراحة افعالهم تخلي الواحد يتفقع اكتر
.
مرة كنت رايح اصطاد ومعايا واحد صاحبي اسمه فوزى وكنا فى المنيل عند كوبرى عباس كدة.....المنطقة دي اصلا هادية جدا وتخيل بأة بعد العشاء بتكون عاملة ازاى...كابلز فى عربيات وعالحاجز بتاع الكورنيش وفى كل مكان..فوزي قاللى بص الواد اللى هناك ده....كان معاه واحدة -واللى يغيظك انها محجبة- وبيبوسها فانا قلت له يا عم خليك فى النيل وسيبك منهم قاللى لا بص بس ...يابنى ده بقاله حوالي 5 دقايق فى بوسة واحدة وما اخدش نفسه....ساعتها فهمت...اصل المفروض ان حضرتك تاخد نفس هواء عشان تتنفس يعني...لكن المثير ان فيه فى مصر على ما يبدو مهارات شابة يانعة بتعرف تبوس من غير هواء...وهكذا يعني
.
المهم نرجع للصيد
انا بأة عرفت مكان على النت اسمه منتدى صيد الاسماك...بجد عالم زي العسل وفعلا حلوين جدا ومرحين جدا...ان شاء الله هحاول اطلع معاهم رحلة من رحلاتهم الى سفاجا او الكونيسة فى عرض البحر وكدة
.واخيرا
احب انكم تشوفوا السمكة دي
اللينك ده فيه سمكة قرموط بس مش فى النيل...دي غالبا فى بحيرة كبيرة زي بحيرة ناصر او الامازون او الميسيسبي او كدة
.
شوفوا اللينك واستمتعوا
http://www.fugly.com/videos/6688/catching_a_giant_catfish.html

7 comments:

أميرة البلطجية said...

تحفة جدا..
تعرف المثل بتاع اللي ملوش كبير يشتريله كبير
اهو انا بقي بقول ..اللي ملوش هوايه.. يشتريله هوايه
واختيارك جميل اوي
ما شاء الله
اتمني انها فعلا تكون بتريحك نفسيا
واتمني تبقي بطل في الصيد
او في يوم م الايام يبقي عند لنش وبتطلع تصتاد في اعالي البحار زي عليه القوم
صباح عسل انت كمان

Islamist Bloke said...

يا سلام يا اخواننا...شوف الحكمة والعقل والرزانة...بجد خذوا الحكمة من أفواه ال.....أيوة البلطجية واللا حد عنده كلام تانى؟
بس تصدقي يا أميرة انا نفسي مكنتش حاسس انا لية رايح اصطاد وكدة الا لما قريت الكلمة دي
فعلا اللى مالوش هواية بيشترى له هواية
انتى عارفة
انا كنت ماشى فى ميدان العباسية عند جامع النور كدة ومعدي من أدام محل ادوات الصيد وبعدين لقيت المكن والفيبر والادوات دي
وبصراحة انا كنت لسة خارج وقتها من تجربة صعبة جدا -كنت خارج من المعتقل والتحقيقات فى جهاز مباحث أمن الدولة وكنت منهار وعايز أى حاجة انسى معاها الحياة وتكون بتروق الأعصاب و بصراحة حسيت نفسي مشدود لأدوات الصيد وبرضة لقيت مكتوب اسعارها حلوة اوى دخلت وسألت واتعلمت وبعدين اشتريت الحاجة وبدأت اصطاد والحمد لله حاسس دلوئتى اني بحبها اوى اوى والعبرة مش بأحجام السمك اللى بطلعه-لانه اصلا حاجات تكسف- لكن العبرة بالوقت اللى الواحد بيقضيه أدام المية

اما بالنسبة لموضوع اللنش فده مش فى أحلامي
كدة برضة يا أميرة؟
انا منظر لنش برضة؟





الصراحة حضرتك أنا كنت بحلم مش بلنش لكن يخت كبير كدة يشيل 12 او 15 فرد زي اللى كان راكب فيه هانى سلامة فى فيلم السلم والثعبان...يعني حاجة كدة باشاواتى
ولو ملناش نصيب فيه يبقى خلاص مش مهم ادينا بنحاول وربنا يجعل لنا يخت زيه فى الجنة ان شاء الله
شكرا لتعليقك ولو انى حاسس انى بروح اكتب تعليق وانتى بتكتبي عندي تعليق واحنا الاتنين محدش بيزورنا غير بعضينا يعني اتنين متاعيس بيفرحوا بعض وخلاص
ولو انك عندك ما شاء الله ناس بتدخل المدونة يعني-متخافيش مش هنق عليكي فى النفرين اللى بيسيبوا تعليقين يعني ولو انى نفسي فى تعليق برضة-ههههههه لا يا ستى ربنا يبارك لك فيهم وفى المدونة ويزيدك وزي مانتى قلتى هى العملية كلها تعبير عن النفس وبس
لكن مش عارف انا لية اليومين دول حاسس انى تاية ومش عارف أعبر عن نفسي كويس
عارفة فيه كلمة مبتذلة اعتقد انها خلاص اهترأت من كتر الاستخدام وهى كلمة فلسفية شوية اللى هى -حاسس انى مش لاقى نفسي- مش عارف لية مش بحب اقولها بس حاسس بيها دلوئتى اللى هو يعني مش عارف انا عايز اية فى الحياة او عارف الهدف بس مش عارف اوصل له لانى مش حاطط خطوات محددة ومن ناحية تانية انا اصلا مش عايز اوصل له من جوايا لكن بضحك على نفسي وبقول انى عايز اوصل له وخلاص
انا بقيت رغاى اوى
ياللا سلام ومستنى البوست بتاعك النهاردة بالليل لما ترجعى من الشغل
سلام

soosa el-mafroosa said...

تصدق أنا اكتر حاجة بتضايقني في الدنيا دي هي صيد السمك

ده طبعا بعد الدستور و مجلس الشعب و جمال مبارك

بس انا عندي عقدة عشان بابا بيحب يصطاد سمك و زمان وانا صغيرة كان بيروح يصطاد
و أقعد أحلم بالسمك لما هييجي و يتشوي أو يتقلي

و بعدين بابا يرجع إيد ورا و إيد قدام

عشان بيصطاد هو و أصحابه و يقعدوا على طول يشوه و ياكلوه

و لما يلاقيني زعلانة يقوللي أصله مايتاكلش غير كده و هو لسه طالع من الميه

عشان كده سيرة الصيد دي تهدي كل الناس....و تنرفزني أنا

تحياتي

Islamist Bloke said...

يا سوسة عشان انتى بس مجربتيهاش
على فكرة انا لو جه معايا حد من صحابي وقعد يتفرج بس بيزهق بعد نص ساعة بالظبط ومش بيستحمل وبيكره الصيد والنيل والسمك كمان لان فعلا القعدة للى مبيصطادش بتكون مملة جدا
لكن مسكة السنارة دي متعة ما بعدها متعة وبجد انا كمان كنت فاكرها مملة خاصة انى مش صبور ابدا وعصبي ونرفوز وعلى طول مستعجل وكدة لكن لما جربتها لقيتها دنيا تانية وعالم تانى
حاولى تجربيها وان شاء الله هتعجبك
وبعدين السنارة رخيصة يعني الفايبر فى حدود 30 والمكنة بتبدأ من 25 والمتوسطة فى حدود 40 وكمان شوية اكسسوارات و دود يبقى الليلة كلها فى حدود 75 جنية
جربيها و قولى لى اية رايك

وبالنسبة لموضوع انك ترجعي ايد ورا وايد ادام فده شىء عادي جدا مع اعتذارى انى شاكك ان السيد الوالد مكانش بيطلع سمك اصلا عشان كلمة -اكلناه انا والاصدقاء - توحي انه مظبط مع البحر زي ونيس - مظبط مع البحر على 3 كيلو بورى بالطحينة
لان الصيد بالسنارة مبيطلعش الكمية دي ولو طلعت معاكي سمكة من عيار 3 و 4 كيلو وكدة او حتة سردينة صغيرة 20 جرام بتكوني حاسة ان السمكة دي بنتك او ابنك -انتاج شخصى بأة - وبتستحرمي تاكليها او تقربيلها اساسا
يعني انا عن نفسي بفضل العب مع السمك واقلبه يمين وشمال وافضل اتفرج عليه واوريه لاصحابي واهلى لكن صعبة حتة انك تاكله فورا دي

يمكن عشان انا لسة جديد فى مشوار الصيد

وشوفى لنا الوالد يمكن نتعلم منه حاجة جديدة
ويجعله عامر

وشكرا على الزيارة العميقة دي-يعني اية زيارة عميقة- بس اهو اى حاجة وكلمتين منظرهم جامد وخلاص

بنت من الاخوان said...

على فكره جزء كبير من الصحه النفسيه ان يكون ليك هوايه بتمارسها وبتحقق نفسك فيها
وأتمنى لك مزيد من الاستمتاع والتغلب على الياس

Islamist Bloke said...

شكرا يا مكسرات

وفعلا موضوع الهواية ده ممتع
شرفتينا بالزيارة

Anonymous said...

أخى فى الله أنا شاب زيك وهوايتى صيد الأسماك , حبيت أنصحك نصيحه صغيره ممكن تفيدك واللى هى " لما تطلع تصطاد إطلع فى موسم الصيد , وحاول تحتك -يعنى تعرف- صياد قديم علشان تعرف منه إيه المناطق اللى شغاله وإمتى وإزاى تروحها"وربنا يكرمك فى عبادتك و عملك و صيدك