Saturday, February 10, 2007

لية؟

حاسس انى مقصر فى حقكم عليا-ده كأن فيه قراء مثلا- لكن بحاول اقنع نفسي ان فيه حد بيقرأ اى كلام بقوله ومن ناحية تانية بحاول اكتب عشان القراء دولا ميهجروش المدونة -ده على اساس ان تعليقاتهم مقطعة المكان-بس فيه كام ملاحظة او مشاهعدة عايز اقولها
.
ليه التعليقات فى مدونات البنات بيكون متوسطها من 60 الى 90 واحيانا 150 على حين انها فى مدونات الولاد بتكون دائما رقم فردي مبيصولش عشرة؟
.
ليه فى احساس عام بالكآبة والقهر فى كل المدونات حتى اللى اصلا عبارة عن مدونات فكاهية بتلاقي فيها اليومين دول مواضيع اقل ما يقال عنها ان اللى كاتبها سايكو وعايز علاج نفسي سريع قبل ما حالته تتفاقم؟
.
لية الناس فى مصر صبورة اوى اوى كدة ولا بيعملوا ثورة ولا انتفاضة ولا اى حاجة مع ان كل يوم أسوأ من اللى قبله؟
.
طيب مادام الناس صبورة اوى اوى كدة لية مش بينزلوا يصطادوا سمك مع ان الصيد ده بجد عايز عالم رايقة وصبورة ودي اشهر ميزتين فى الشعب المصرى؟
.
طيب لية مفيش سمك فى النيل مع ان الناس مش بتصطاد ومع ان اللى بناكله ده كله سمك مزارع ومش نيلي يعني سمك النيل راح فين؟ واللا اتخصخص هو كمان؟
.
انا عايز اتعلم
بجد بجد انا تعبان اوى اوى وعايز اتعلم
عايز اتعلم ازاى اتغلب على اليأس ده
وعايز اتعلم ازاى اقضيها وانسى
عايز اتجوز
وعايز احب
عايز اكون صريح مع نفسي ومع الناس
عايز أنسى كل شىء
عايز تعليقات فى المدونة
وعايز مصر تتحرر
الله أكبر
تحيا مصر

1 comment:

أميرة البلطجية said...

أهو ده بجد كلام م القلب
يعني انا حسيت بكل كلمة وكل امنية انت كتبتها
وحسيت ان اخوايا الصغير
ربنا ينولك اللي في بالك
وعلى فكرة
اكتب
اكتب عن نفسك واكتب لنفسك
مش مهم مين يقرا ومين يعلق
بس الكتابة حتفرق نفسيا اوي معاك
وفي انتظار المزيد منك