Thursday, April 12, 2007

هذا أنا

معايا النهاردة حاجة جديدة.....محتار اوى فى نشرها

انشرها واحرق الفضول اللى فى عقل كل واحد عن اللى بيقرأ له؟

انا عن نفسي لو شفت صورة بلوجر هابقى مش
interested
اوى اقرأ له بعد كدة لو كانت كتاباته من النوع العادي........يعني ...على اساس ان فيه عنصر تشويق لما تقرأ لشخص مشفتوش قبل كدة

انشر واللا منشرش؟

انا بقول ننشر....ذيع يا أستاذ ابراهيم
(:

لكل المعجبين...انا جبت لكم صور اخر رحلة
شوفوا الوسامة

الصور فى مارينا وادي الدوم وفى الزعفرانة بس للاسف ما اتصورناش فوق الجرف اياه بتاع الصاعقة لاننا من لهفتنا على السمك فى الاول ما لحقناش وفى الاخر ما عرفناش نتصور لانه ممنوع طبعا-منطقة عسكرية يا اخواننا- وان شاء الله هاجيب لكم صور الرحلات القادمة تباعا



انا وهشام وعمرو......هشام ده محترف صيد درجة اولى ما شاء الله عليه.....ودي صورتنا فى المارينا وانا بتكتك من البرد وكل واحد منهم لابس جاكيت.....بس البتاعة اللى كنت لابسها دي شكلها تقيل بس هى خفيفة جدا
خدوا بالكم من يخوت الخلفية.....اللى اسمه نيو باراكودا اللى  هو تانى واحد على الشمال ورا ده ...هنطلع عليه ان شاء الله  كمان 3 اسابيع لو ربنا يسر الحال.....اليخت ده انا سامع عنه حكايات ناااااااااار عشان الريس بتاعه  مشكلة فى البحر






انا وخلفى الجبل....كانوا بيتريأوا عليا عشان السياسة ويقولوا لى انت شكلك تبع بن لادن والقاعدة....شوية وقالوا لى الجبال دي هنصورك ادامها ونقول عليها جبال تورا بورا وانت بن لادن....ودي صورتى امام جبل تورا الزعفرانة



دي بأة صورونى بيها وانا مش واخد بالى...وكاتبين تحتها فى المنتدى ...صورة أحمد هندي وهو بيصطاد من ترعة السخنة





ودي صورتى مع أول سمكة فى الليلة....كانت سمكة حفارة...الحفار ده فصيلة من المرجان بس سمكة قوية جدا...اللى انتو شايفينها دي كنت بشدها بذراعي مع المكنة وكانت بتقاوم مقاومة عنيفة ولا سمكة وزنها 10 كجم






ودي صورة مع هشام فيشرمان بس من الرحلة الاولى





ودي برضة من الرحلة الأولى





على فكرة هو المفروض ان الصور مساحتها كويسة ودقتها عالية بس هنا فى البلوج ظاهرة صغيرة لكن لو اتفردت على مساحة أوسع هتشوفوا المية فى الخلفية نقية أد اية

وكله كوم واليخوت اللى كانت راسية فى المارينا كانت كوم تانى....كان فيه صورة لحتة يخت وانا متصور فوقه بعد استئذان البحارة....حاجة وهم
المرة الجاية اشوفها مع مين وابقى اجيبها هنا

وتشوفونا فى الرحلات القادمة ان شاء الله

19 comments:

Dr.khaled said...

صور حلوة يا ابن لادن

بس هو انتي اللي لابس جلابية بيضا ولا كحلي؟؟؟
فين ياعم الفيديو كليب

Ahmad Hegab said...

و متردد لية المدونة بتاعتى ملاينة صور ليه

شكلها كانت رحلة جامدة

تحياتى

أميرة البلطجية said...

مطلعتش واحد من الاتنين يعني
هههههه
شكلك غير متخيلتك...بس عادي حفضل اقرالك مفيش مشاكل
:)
يله عقبال الرحلة الجاية ان شاء الله
سلام

Islamist Bloke said...

خالد

بيضا اية يا دكتور؟
يا عم متكسفوناش بأة

مفيش المرة دي فيديو كليب

المرة الجاية ان شاء الله

Islamist Bloke said...

احمد اتش

مش متردد ولا حاجة بس انت عارف بأة فيه ناس معجبين وفيه ناس انت معجب بيهم وفيه ناس مكانوش متخيلينك كدة...يعني

Islamist Bloke said...

أميرة

ماااااااااااااااااشى

على فكرة وانا بحط الصور كان كل تفكيرى فيكي انتى...يا ترى هتعلقى ازاى...مانا عارف تعليقاتك.....بس الحمد لله العبد لله قمر ووسيم وشيك وسمبتيك وابن حلال ويستاهل.....يستاهل كل خير ان شاء الله

مين الاتنين اللى قلتى عليهم؟

بس انتى كنتي متخيلة اية؟

عموما الصورة اوحش بكتير جدا من الحقيقة وكمان على فكرة ...فيه حاجة عايز اقولها....فى المواقف دي بيقولوا انا كنت احلى وانا صغير لكن انا فخور انى اقول لك انى كنت وحش جدا وانا صغير وكان شكلى مش ظريف اطلاقا وطبعا بشكر نعمة ربنا عليا انه جعلني وسيم كدة لما كبرت....وطبعا دي حتة سمارت منى لان معنى انى كنت وحش وبقيت وسيم ...معناها انى كل ما هاكبر فى السن مستقبلا كل ما هاحلو زيادة
(:

وموضوع هتستمرى فى القراءة...هنشوف والزمن هيحكم

أميرة البلطجية said...

ههههههههههههههههههههههه
يا خبر ابيض عليك
لا متقلقش يا عم ان شاء الله كل ما تكبر اثار الحادثة حتخف
:P
كنت متخيلاك ازاي؟ والله انا سألت نفسي انا صحيح انا كنت متخيلاك ازاي..لقيت نفسي مكنتش متخيله شكل معين..بس انت يا احمد بتفكرني بطريقتك وكلامك بولد كان معايا في الكيلة فعلا من الناس اللي واحد يقول عليهم اخواته فعلا فعلا..انت بتفكرني بيه طحننننننننن..ومشمش بيفكرني بأتش اللي حكيت عنه قبل كده..فسبحان الله..انتو في البلوج سفير مش حارمني من حاجة
ههههه
يله سلام

بيتنا القديم said...

الله يسمحك انت مش ىؤلت هتخودني معاك

في الرحلة دي

اسمع وعودك احضر صنارتي

اشوف امورك استعجب

ويجعلوعاااااااااااااااااامر

Dr.khaled said...

انته معتش بتكتب ليه؟
جالك تخمة من السمك؟؟؟

ارحم..

Noony said...

فكرتني بالبحر اللي مش بقدر أنساه أبداً...البحر الأحمر طبعاً مفيش في جماله (مين يشهد لبحره :) )...هو سمك الحفار دة صغنون بس طعمه حكاية
من أجمل الأسماك اللي ممكن تتاكل

ياللا أروح افتكر ذكرياتي والبحر شوية

بلوج جميل بجد
سلامات
نوني

Anonymous said...

سمسم

ماشى الكلام يا باشا.....اول رحلة مش هطلعها من غيرك ان شاء الله وجهز السنارة بجد وفارس لفارس والبحر سجال

بس اول ما اخلص الامتحانات يا حاج

(:

وكل سنة وانت طيب

Anonymous said...

مراجعات قبل الامتحانات يا خالد

احنا بنتمرمط مش بنمتحن

ادعى لنا

Islamist Bloke said...

نوني

على فكرة بحترم اوى الناس اللى بتفهم فى السمك....واحترم اكتر اللى بيعرفوا اكل السمك صح

بس يارب تكوني بتعرفى تطبخي السمك تمام
(:

ربنا يوفقك

جزاك الله خيرا

ولو عايزة تفتكرى ذكريات البحر صح.....اقرأى بوست سابق عن تفاصيل الرحلة نفسها

هتعجبك اوى اوى اوى

شكرا للمرور

منتظر مرورك تانى

سلام

Anonymous said...

سلام عليكم
مقالات حضرتك جميلة جدا
بس بعد اذنك الصورة الرمزية المعبرة عنك دى بشعة بجد ياريت تغيرها
عشان بصراحة كل ماشوفها بتقرف
ومش معنى انك عاوز تبقى مسلم بجد تعمل فى نفسك كده
خليك كلك أمل
أنا والله آسفة وماأقصدش حاجة بس دى نصيحة من واحدة من المارين
أنتظر الرد
فى رعاية الله

Anonymous said...

Anonymous

اهلا بيكي وسهلا واتمنى المدونة تعجبك

بس الصورة عجبتني لانها متميزة

بحب دايما اكون متميز وافعل مالا يفعله الاخرون

واعتقد الصورة متميزة

وكمان ده انسان ومن حقه على البشرية مهما كان شكله قبيح اننا نحترمه بحسب ما كان يفعل من حسنات وعلاقته مع الله

وبعدين الصورة ملهاش علاقة بمحاولتى انى اكون مسلم بجد

انا عندي امانى كتير اوى اوى

ربنا يوفقنى واحققها

بانتظار مرورك ايضا

تحياتي

Anonymous said...

سلام عليكم
أنا والله مكنش قصدى أضايق حضرتك
أعتقد انك فهمتنى غلط
أنا مش بقول ان الشخص ده عشان شكله مش ظريف يبقى من جواه مش كويس

وحضرتك طبعا حر تحط اى صورة
وعلى فكرة التميز ده شىء جميل جدا فى الزمن ده وأنا بحيى حضرتك على طموحك وحماسك للتميز
أنا بس بعلق على ان الصورة دايما بتعبر عن صاحبها
وممكن لو حد غيرى بيمر على المدونات ياخد انطباع مش كويس عن صاحب المدونة
وعموما أنا بقول رأيى مش أكتلا
مع ألف سلامة

Anonymous said...

يا خبر

انا عملت كل ده؟

انا فاهمك على فكرة وعارف انتى قصدك اية ومش معترض ولا بخالفك

وطبعا رأيك على العين والراس

واكيد الصورة بتعبر عن صاحبها واعتقد انى بدات افهم وجهة نظرك واقتنع بيها اكتر

وفعلا لو لقيت صورة مناسبة هغير الصورة دي

بس تفتكرى اى صورة مناسبة اكتر؟

عندك ترشيحات؟

اتمنى

واتمنى اشوفك فى المدونة دايما

ومستنى الترشيحات





تحياتي

طموحى ..فخرى واعتزازى said...

سلام عليكم
أنا اللى كنت بعلق على الصورة
أنا بحيى حضرتك على العقلية المتفهمة للاخرين

والله حضرتك ممكن تختار الصورة اللى عايزها وتلاقيها معبرة أكتر ولو لقيت حاجة هبقى أشاورك فيها
ان شاء الله هبقى أمر تانى
مع السلامة

Islamist Bloke said...

وانا اشكرك على الرد الجميل والاخلاق العالية

واكيد لو وجدت صورة تعبر عني واحس ان انا دي هاحطها

هنا فية سؤال قفز لعقلى

لية محطش صورتى الشخصية؟

لان ببساطة



مش انا ده

انا اشكر نعمة الله عليا انه خلقنى وسيم وانى شكلى جميل وانه صورنى فى احسن الصور

بس انا حاسس ان مش صورتى اللى هتعبر عني

ملامحي مش سينيمائية اوى بالطريقة اللى تخليني اعرف اعبر بملامح الوجه والنظرات فقط0....وانا جوايا كتير اوى عايز اعبر عنه بالصورة او بالكلام

اعتقد ان صورة نوفل معبرة شوية

انا على فكرة واخدها من مدونة شاب فأرى وعجبتني لانها متميزة

واكيد ان شاء الله لو لقيت صورة كويسة هاحطها

وشكرا لاهتمامك