Monday, January 01, 2007

مفيش كل سنة وانت طيب فى اى بلوج لية؟


يا اخواننا انا عمال الف على مدونات البلد كلها يمكن الاقى بلوجر ولو واحد كاتب كل سنة وانتم طيبين مالقيتش الا ابن بهية وبس وكاتب كل سنة وانتم طيبين تفوح برائحة المرارة المختلطة بمرق الدجاج
احنا مالنا يا اخواننا؟
مالنا مش مجرد بلوجرز.....لكن احنا مالنا كلنا كشعب؟
فيه حاجة غلط بتنتشر وتتوغل فى تركيبنا كمصريين
الحزن أصبح علامة مميزة وعلى وش كل الناس
كل الناس ماشية فى الشارع مبوزة ومكلضمة حتى الكابلز اللى بيبقى الواحد منهم مأنجش صاحبته وماشيين بتلاقى برضة وشوشهم كئيبة وكل واحد باصص الناحية التانية او بيتنازعوا فى حاجة او متخاصمين وكل واحد عاقد ايده على صدره

هل ده احساس داخلى عندي وعشان كدة شايف الدنيا بنظارة كآبة وقرف؟
واللا هو فعلا الوضع كدة؟
وهل اللى هيردوا عليا هنا ويكونوا متفقين مع رأيى هم برضة عندهم كآبة وحزن واللا هل دي حالة عامة؟

اللهم املأ بالقرآن والنور والفرح قلوبنا
اللهم أرشدنا الى الطريق القويم والسلوك السليم والفرح العظيم بلقاك يارب العالمين

اللهم آمين

2 comments:

محمود سعيد said...

طيب ازاى نقول كل سنة وانتوا طيبين
و الكلاب شغلوا المدونين بإعدام صدام فى يوم العيد
وأمن الدولة أعتقل 24 من الإخوان فى يوم العيد
و البلد رايحة مش عارفين على فين

كل سنة وانت طيب

عاشقة الوطن said...

كل سنة وانت طيب ده اولا

وثانيا بقى انا عاوزة اعرف
الناس هتفرح على ايه بس
ماانت شايف حالنا واللى
احنا بقينا فيه

انا اصلا مش لاقيه كلام اقوله
لانى عندى شعور بالقرف والاكتئاب الفظيع من الوضع اللى بقينا فيه سواء على مستوى الوطن العربى والاسلامى او على المستوى الداخلى فى مصر

انا مش لاقيه حاجة اقولها غير
حسبي الله ونعم الوكيل

وتحياتى للجميع